نقاط کوانتومی به صنعت انرژی‌تجدیدپذیر و امنیت در برابر جعل وارد می‌شود

شرکت یوبی‌کیودی (UbiQD) یکی از تولیدکنندگان نقاط کوانتومی است که در حال استفاده از این ساختارهای سه‌بعدی و نانومقیاس در ادوات برداشت نور خورشید برای ساخت پنجره‌های خورشیدی، توسعه پوشش‌های پلاستیکی برای تسریع رشد گیاهان گلخانه‌ای و همچنین نوع جدیدی از جوهر امنیتی برای محافظت از اسناد رسمی در برابر جعل است.

این شرکت که در سال ۲۰۱۴ راه اندازی شده است، با فروش تجاری پوشش فیلم گلخانه‌ای مبتنی بر نقاط کوانتومی در آمریکا و اروپا و پروژه‌های آزمایشی نسل جدید‌ پنجره حاوی نقاط کوانتومی، فناوری خود را در برنامه‌های کاربردی واقعی به کار می گیرد.

شرکت یوبی‌کیودی به لطف همکاری‌های جدید با دو شریک صنعتی بزرگ، آماده است تا تولید نقاط کوانتومی خود را برای ورود عمده به بازارهای تجاری طی دو سال آینده افزایش دهد.

در ماه مارس، شرکت یوبی‌کیودی با شرکت هلین، سازنده پنل خورشیدی کانادایی، که دو کارخانه در آمریکا را اداره می‌کند، وارد همکاری مشترک شد تا فیلم نقطه کوانتومی خود را در پانل‌های خورشیدی هلین برای استفاده در گلخانه‌ها، ترکیب کند.

در اواخر آوریل، شرکت یوبی‌کیودی شراکت جدیدی با SWM International آغاز کرد که یک رهبر جهانی در صنعت  فیلم‌های پلیمری مورد استفاده در پنجره‌ها است. با این همکاری مشترک، قرار است نقاط کوانتومی شرکت یوبی‌کیودی در ورق‌های پلاستیکی SWM به‌عنوان محصولی برای تولیدکنندگان برای ایجاد انرژی خورشیدی به کار گرفته شود.

هانتر مک دانیل، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت یوبی‌کیودی، می‌گوید که هلین یکی از تولیدکنندگان پنل‌های خورشیدی با رشد سریع در آمریکای شمالی است و SWM نیز یک شرکت سهامی عام با فعالیت در سراسر جهان است. مک دانیل گفت: «این مشارکت‌ها سطح جدیدی از اعتبارسنجی را برای شرکت یوبی‌کیودی فراهم می‌کنند. این همکاری‌ها نشان می دهد که فناوری نقاط کوانتومی ما کار می‌کند و فرصت های واقعی بازار برای آن وجود دارد.»

استفاده تجاری از نقاط کوانتومی چیز جدیدی نیست. این ساختارهای نانومقیاس نور را به روش‌های منحصربه‌فردی دستکاری می‌کنند، آن را جذب کرده و با رنگ‌های خاص به بیرون ساطع می‌کنند.

نقاط کوانتومی امروزه در بسیاری از محصولات از ترانزیستورها و ضد آفتاب‌ها گرفته تا تلویزیون های LCD، تبلت‌ها، گوشی‌های هوشمند، لیزرها و حتی کاربردهای پزشکی استفاده می شوند. اما به طور سنتی، ساخت آن‌ها بسیار گران بوده و معمولاً از مواد سمی تشکیل شده اند.

محصول شرکت یوبی‌کیودی از طریق یک فرآیند جایگزین و ارزان ساخته شده است که از عناصر کم هزینه و غیر سمی استفاده می‌کند.

از زمان راه‌اندازی، شرکت یوبی‌کیودی توسعه پنجره‌های رنگی با نقطه کوانتومی را برای تولید برق خورشیدی، به طور بالقوه تبدیل ساختمان‌ها به سازه‌های خود تغذیه‌شونده، در اولویت قرار داده است.

شرکت یوبی‌کیودی قصد دارد نقاط کوانتومی را مستقیم در پنجره‌ها قرار دهد تا انرژی خورشیدی را جذب کند و سپس فوتون‌ها را به سلول‌های خورشیدی متصل به قاب‌های پنجره هدایت کند و فرآیند را ساده‌تر و مقرون به صرفه‌تر کند.