به جای چسب نقره، از قلم رسانای نانویی استفاده کنید

به گفته مدیر فنی شرکت شیمی گستر نانو ماد، قلم‌های رسانایی نانویی این شرکت را می‌توان به جای چسب نقره استفاده کرد.

شرکت شیمی گستر نانو ماد، قلم‌های رسانایی نانویی تولید و به بازار عرضه می‌کند که کاربردهای آموزشی و صنعتی دارد. رضا آزادبخت، مدیر فنی این شرکت می‌گوید: «در حال حاضر این قلم از طریق فروشگاه‌ها در سراسر کشور عرضه می‌شوند که هم کاربرد آموزشی و هم صنعتی دارد. در این قلم‌ها از نانوذرات استفاده شده است که نسبت به چسب‌های نقره مزیت‌هایی دارد. قلم‌های رسانای خارجی به دلیل محدودیت‌های تحریمی، به سختی وارد کشور می‌شوند و قیمت بالایی دارند این در حالی است که این قلم‌های نانویی با کمتر از یک سوم قیمت قلم‌های خارجی به بازار عرضه می‌شوند و از نظر کیفیت نیز مشابه نمونه‌ها خارجی هستند. ذرات نقره در قلم‌های خارجی در ابعاد میکرونی هستند اما این قلم‌های ایرانی ابعاد نانومتری دارند. اهمیت نانومتری بودن ذرات در میزان مصرف نقره است. در چسب‌های نقره رایج در حدود ۸۵ درصد وزنی نقره استفاده می‌شود در حالی که در این قلم‌های نانویی، کمتر از ۴۵ درصد وزنی نقره به کار رفته در حالی که همان ویژگی و عملکرد را داراست و در عین حال از قیمت کمتری برخوردار است، چرا که نقره فلز گرانقیمتی بوده و کاهش مصرف آن به کاهش قیمت تمام شده محصول کمک می‌کند.»

دکتر آزادبخت می‌افزاید: «از این قلم‌ها علاوه بر کاربردهای آموزشی در صنایعی نظیر الکترونیک، سلول خورشید و میکروسکوپ‌ها نیز می‌توان استفاده کرد. در میکروسکوپ‌های SEM و STM که رسانایی نمونه اهمیت زیادی دارد، این قلم‌ها قابل استفاده هستند. در تعمیرات بوردها نیز می‌توان از آن‌ها استفاده کرد.»

این عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی می‌گوید: «در حال توسعه یک اپوکسی رسانا هستیم که با فناوری مشابه با فناوری همین قلم‌های رسانا ساخته می‌شود. به زودی این محصول نیز به مراحل پایانی توسعه خواهد رسید.»

این قلم رسانا قابلیت کاربرد روی کاغذ و مقوا و استفاده در مصارف آموزشی، طراحی مدارهای الکترونی، آموزش در حوزه الکترونیک، سلول‌های خورشیدی و کاردستی را دارد. از مزیت‌های این قلم می‌توان به عدم ایجاد سطوح برجسته (ایجاد خط‌های صاف و بدون برجستگی و غیر قابل لمس با دست) اشاره کرد. در فرمولاسیون این قلم رسانا از آب به عنوان حلال استفاده شده و تا اثرات زیست محیطی را به حداقل برساند. در تولید این محصول از نانوذراتی در ابعاد ۵۰ نانومتر استفاده شده است.