تولید اکسید گرافن در مقیاس صنعتی از باتری‌های کهنه

شرکت سوئدی گرافمچ (Graphmatech) به همراه شرکت گرافنا (Graphenea) و نورث‌ولت (Northvolt) موفق شده‌اند باتری‌هایی که به پایان عمر خود رسیده‌اند را بازیافت کرده و با این کار اکسید گرافن در مقیاس پایلوت صنعتی تولید کنند. نورث‌ولت از مواد باقی‌مانده پس از استخراج فلزات و مواد معدنی ارزشمند استفاده می‌کند، موادی که تا به حال، به عنوان زباله شناخته می‌شدند.

اما نهرنهایم، از مدیران ارشد نورث‌ولت، می‌گوید: «بازگردانی اکسید گرافن از باتری‌های بازیافتی نشان‌دهنده یک پیشرفت بزرگ در تحقق صنعت باتری پایدار در اروپا است. این باتری‌ها حاوی مقدار زیادی مواد با ارزش هستند که می‌توانیم آن‌ها را بازیابی کنیم تا وابستگی خود را به استخراج و تولید مواد تازه کاهش دهیم. ما مفتخریم که به توسعه این فناوری کمک کرده‌ایم.»

‌ نورث‌ولت با بهینه‌سازی فرآیند بازیافت در کارخانه بازیافت خود، برای به دست آوردن خوراکی از مواد مبتنی بر گرافیت با خلوص کافی برای تولید اکسید گرافن از گرافمچ پشتیبانی کرده است.

اکسید گرافن یک ماده راهبردی است که شرکت‌های اروپایی اغلب از خارج از این منطقه تهیه می‌کنند. گرافمچ و گرافنا اکنون تولید خود را افزایش خواهند داد تا عرضه کافی اکسید گرافن در اروپا را محقق کنند.

گرافمچ از اکسید گرافن اصلاح شده در مواد و محصولات خود از جمله مخازن تحت فشار هیدروژن استفاده می‌کند. اکسید گرافن اصلاح‌شده را می‌توان به فلزات اضافه کرد تا موادی ایجاد کند که رساناتر، قوی‌تر و سخت‌تر از فلزات اولیه هستند، در حالی که مصرف فلز را کاهش می‌دهد و آن را به یک ماده جذاب و مفید در مرحله انتقال سبز تبدیل می‌کند.

پژوهشگران این پروژه معتقداند که تولید اکسید گرافن از باتری‌های کهنه، کل زنجیره ارزش گرافن را پایدارتر و مقرون به صرفه‌تر می‌کند.

نورث‌ولت یک تامین‌کننده اروپایی سلول‌ها و سیستم‌های باتری پایدار و با کیفیت است. این شرکت در سال ۲۰۱۶ تأسیس شد تا انتقال اروپا به آینده‌ای کربن‌زدایی شده را امکان‌پذیر کند. این شرکت در مأموریت خود برای ارائه سبزترین باتری لیتیوم یونی جهان با حداقل ردپای CO2 پیشرفت سریعی داشته است.

نورث ولت تا به امروز با مشتریان کلیدی از جمله BMW، Fluence، Scania، Volkswagen، Volvo Cars و Polestar برای حمایت از برنامه‌های خود، که شامل ایجاد قابلیت‌های بازیافت برای فعال کردن ۵۰ درصد از کل مواد خام خود است، بیش از ۵۰ میلیارد دلار قرارداد منعقد کرده است.