واکسنی برای مقابله با سویه‌های مختلف ویروس آنفولانزا ساخته شد

به تازگی یک واکسن جدید توسط محققان دانشگاه ایالتی جورجیا برای مقابله با آنفولانزای B ساخته شده که در آن از نانوذرات پروتئینی استفاده شده و محافظت گسترده‌ای را در برابر سویه‌های مختلف آنفولانزا ایجاد می‌کند.

بر اساس مطالعه جدیدی که توسط محققان موسسه علوم زیست پزشکی دانشگاه ایالتی جورجیا انجام شده، یک واکسن جدید آنفولانزا برای محافظت در برابر ویروس‌های آنفولانزا B ارائه شده که دفاع گسترده‌ای در برابر سویه‌های مختلف این ویروس ارائه می‌کند و محافظت ایمنی را بهبود می‌بخشد.

واکسن نانوذره پروتئینی دولایه، که با بخش تثبیت شده ویروس آنفولانزا یعنی ساقه هماگلوتینین (HA) ساخته شده است، پاسخ‌های ایمنی واکنشی گسترده را القا می‌کند و ایمنی قوی و پایدار را در برابر سویه‌های ویروس آنفلوانزا B ایجاد می‌کند. نتایج این یافته‌ها در مجله Biomaterials منتشر شده است.

اپیدمی‌های آنفولانزا یک تهدید بزرگ برای سلامت عمومی است. حدود یک چهارم موارد عفونت بالینی هر ساله توسط ویروس آنفلوانزا B ایجاد می‌شود. ویروس‌های آنفولانزای B گاهی اوقات سویه‌های غالب در فصول آنفلوانزا هستند، مانند فصل آنفولانزای ۲۰۱۹-۲۰۲۰ آمریکا که آنفولانزای B باعث بیش از ۵۰ درصد عفونت‌ها شد.

آنفولانزای B دو نسل مختلف دارد که از نظر ژنتیکی از هم متمایز هستند و پاسخ‌های ایمنی متفاوتی را ایجاد می‌کنند. واکسن‌های آنفولانزای فصلی با یک یا هر دو نسل از ویروس‌های آنفلوانزای B ساخته می‌شوند، اما به دلیل توانایی در گردش سویه‌ها برای فرار از سیستم ایمنی یا واکسیناسیون، عملکرد آنها محدود است. این واکسن‌ها اغلب ناکارآمد هستند زیرا بخش متغیر ویروس آنفولانزا (سر HA) تکامل می‌یابد. در نتیجه، واکسن‌های آنفلوانزای فصلی باید مرتباً فرموله و به روز شوند. برای غلبه بر این محدودیت‌ها، یک واکسن جهانی آنفولانزا حاوی بخش‌های حفاظت‌شده ویروس در برابر گونه‌های مختلف ویروس به فوریت مورد نیاز است.

دکتر بائوژونگ وانگ، نویسنده ارشد این مطالعه و استاد برجسته دانشگاه در مؤسسه بیومدیکال، گفت: «در این مطالعه، ما آنتی‌ژن‌های ساقه HA آنفولانزای B و نانوذرات پروتئینی دولایه را به عنوان کاندیدای واکسن جهانی آنفلوآنزا B تولید کردیم. ما دریافتیم که نانوذرات پروتئینی لایه‌ای ترکیب شده با آنتی‌ژن‌های تثبیت‌شده، پتانسیل یک واکسن جهانی آنفولانزا با قدرت و گستردگی محافظت ایمنی بهبود یافته را دارند.»

این واکسن نانوذره‌ای در محیط کشت سلولی و روی موش‌ها آزمایش شد. مطالعات در محیط کشت سلولی نشان داد که نانوذرات پروتئینی به طور موثری برای فعال کردن سلول‌های دندریتیک که برای القای پاسخ‌های ایمنی محافظتی در برابر پاتوژن‌ها حیاتی هستند، جذب می‌شوند. مشخص شد که این واکسن بی خطر، زیست سازگار، زیست تخریب پذیر و بسیار ایمنی‌زا در حیوانات است.

وانگ گفت: «هدف بعدی ما ترکیب نانوذرات آنفولانزای A از مطالعه قبلی خود با نانوذرات آنفولانزای B است که در اینجا ساخته و آزمایش کرده‌ایم تا یک واکسن نانوذرات جهانی چند ظرفیتی آنفلوانزا علیه هر دو آنفولانزای A و B ایجاد کنیم.»