CRISPRnano، وب سروری برای شناسایی سلول‌های ویرایش شده

CRISPRnano یک وب سرور جدید و آسان برای شناسایی سلول‌های ویرایش شده است که توسط محققان آلمانی راه‌اندازی شده است. این فناوری می‌تواند خوانش‌های توالی‌یاب شرکت اکسفورد نانوپور تکنولوژیز (Oxford Nanopore Technologies) را مورد استفاده قرار دهد.

بیماری‌های ژنتیکی را می‌توان با ایجاد جهش‌های مربوطه در رده‌های سلولی بررسی کرد. برای این کار رده‌های سلولی جهش‌یافته، برای مدل‌سازی بیماری‌های انسانی استفاده می‌شوند. هدف کلی از ایجاد جهش این است که مکانیسم های اساسی و برهمکنش با عوامل محیطی را از طریق ایجاد جهش مشخص نمود و در حالت ایده‌آل راهبردهای درمانی را با استفاده از این نتایج به دست آورد.

یک گام مهم در رسیدن به تولید مدل‌های سلولی اصلاح شده ژنتیکی، تأیید جهش‌های انجام شده است. بنابراین، دانشمندان حامل اطلاعات ژنتیکی سلول‌ها رارمزگشایی (توالی‌یابی) می‌کنند و نتایج آن را با مجموعه مرجع اطلاعات ژنتیکی در افراد سالم (ژنوتایپ) مقایسه می‌کنند تا جهش ایجاد شده، تایید شود.

برای حمایت از تحقیقات دانشمندان در مقایسه میان سلول‌های سالم و جهش‌یافته، جریان‌های کاری و نرم‌افزارهای مختلفی در دسترس هستند، اما بسیاری از آن‌ها به ادوات گران‌قیمت یا به تنظیم‌های دستی زیاد نیاز دارند.

برای پرداختن به این مشکل، تیمی از دانشمندان آزمایشگاه مهندسی ژنوم و توسعه مدل در موسسه تحقیقاتی IUF لایب‌نیتس در دوسلدورف، به سرپرستی دکتر آندریا روسی، یک سامانه محاسباتی قوی، همه‌کاره و آسان ارائه کردند. وب سروری به نام CRISPRnano که تجزیه و تحلیل خوانش‌های انجام شده توسط دستگاه‌های توالی‌یابی مقرون به صرفه و قابل حمل از جمله دستگاه‌های اکسفورد نانوپور تکنولوژیز (Oxford Nanopore Technologies) را امکان‌پذیر می‌کند.

CRISPRnano امکان شناسایی، تعیین کمی و کیفی دقیق خطوط سلولی اصلاح شده ژنتیکی را فراهم می‌کند. این سامانه با توالی‌یاب نسل بعدی (NGS) و تجهیزات توالی‌یاب شرکت اکسفورد نانوپور تکنولوژیز سازگار بوده و بدون اتصال به اینترنت قابل استفاده است.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای با عنوان Identification of genome edited cells using CRISPRnano در مجله Nucleic Acids Research به چاپ رسیده است.