نانولوله‌های کربنی برای تولید صنعتی منسوجات الکترونیکی استفاده شدند

شرکت ایتالیایی کوتیارن با نانولوله‌های کربنی تولید شده توسط شرکت OCSiAl، موفق به ساخت نخ‌های پلی‌اورتان شده است که برای تولید منسوجات هوشمند و رسانا قابل استفاده است.

تقاضای بالا برای منسوجات الکترونیکی، شرکت کوتیارن (CoatYarn) تولیدکننده ایتالیایی نخ‌ را تشویق کرده است تا طیف جدید نخ‌های پلی‌اورتان ترموپلاستیک تقویت‌شده با نانولوله‌های کربنی توسط OCSiAl، را ارائه دهد.

این فناوری به طور گسترده در بخش‌های مختلف حساس به الکترواستاتیک مانند مراقبت بهداشتی، معدن و نفت و گاز قابل استفاده است. یکی از کاربردهای نهایی بازار، دستکش‌های نساجی رسانای الکتریکی با قابلیت صفحه نمایش لمسی است که می‌تواند توسط اپراتورهای ماشین‌آلات استفاده شود.

تنها ۰٫۲ درصد وزنی نانولوله‌های کربنی برای انتقال رسانایی الکتریکی و حرارتی بی‌بدیل به نخ‌ها کافی است و مقاومت  ۱۰۴ اهم بر سانتی‌متر را برای آن‌ها فراهم می‌کند.

شای ناتان، مدیر تولید و کیفیت شرکت کوتیارن گفت: «نانولوله‌های کربنی مورد استفاده به صورت کنسانتره با نام تجاری Tuball Matrix 808 خریداری و استفاده می‌شوند. این نانولوله‌ها نه تنها منجر به رسانایی پایدار و دائمی می‌شوند، بلکه برخلاف افزودنی‌های استاندارد، مقاومت پارچه را در برابر سایش، مواد قلیایی، هیدرولیز و عوامل میکروبی حفظ می‌کنند.»

دوام و قابلیت اطمینان افزایش یافته این پوشش، پایه و اساس توسعه لباس‌های محافظ شخصی، تسمه نقاله و کیسه‌های پارچه‌ای ایمن و کاربردی را فراهم می‌کند. منسوجات الکترونیکی انعطاف پذیر با قابلیت دریافت، ذخیره و انتقال داده‌ها و سیگنال‌ها را می‌توان حسگر در نظر گرفت و در مراقبت‌های بهداشتی برای اندازه‌گیری دما، شاخص‌های زیستی، آکوستیک، اولتراسوند، فشار و تشعشع استفاده کرد.

فیلیپ بی‌چوت، مدیر فنی فروش در شرکت OCSiAl، گفت: «منسوجات الکترونیکی جدید پتانسیل زیادی برای کاربرد در حوزه‌های مختلف دارد. برای مثال، شبکه رسانای الکتریکی که توسط نانولوله‌های گرافن در داخل پارچه ایجاد می‌شود، اجازه می‌دهد تا نخ‌ها گرم شوند و منسوجات را به یک ماده چند منظوره امیدوارکننده برای داخل خودرو، ساختمان‌ها و لباس‌های ورزشی تبدیل می‌کند.»

OCSiAl مستقر در لوکزامبورگ بزرگترین تولید کننده نانولوله‌های کربنی تک‌جداره در جهان است و تنها فناوری مقیاس‌پذیری را دارد که می‌تواند آن‌ها را در حجم‌های صنعتی سنتز کند. OCSiAl در حال حاضر با بیش از ۱۵۰۰ شرکت در سراسر جهان شریک است.