یک واکسن نانویی ضد کرونای آلمانی در مسیر دریافت تاییدیه از اروپا

آژانس دارویی اروپا در حال بررسی یک واکسن نانویی ضدکرونا موسوم به Skykovian است که اثربخشی بسیار بالایی دارد.

نانوذرات موجود در Skykovian حاوی اجزای پروتئین اسپایک است که به طور طبیعی در سطح ویروس SARS-CoV-2 یافت می‌شود و به آن اجازه می‌دهد به سلول‌های بدن نفوذ کند.

آژانس دارویی اروپا (EMA) در یک بیانیه مطبوعاتی که در روز پنجشنبه ۱۸ آگوست منتشر شد، مطالعه واکسن جدیدی علیه کووید-۱۹ را که توسط شرکت آلمانی اس‌کی کمیکالز (SK Chemicals) و بر اساس نانوذرات ساخته شده، آغاز کرده است. به گفته این آژانس، واکسن Skykovian حاوی نانوذرات حاوی اجزای پروتئین اسپایک است. این پروتئین روی سطح ویروس کووید SARS-CoV-2 به آن اجازه ورود به سلول‌های انسانی را می‌دهد.

به گفته این شرکت، واکسن تولید شده توسط اس‌کی کمیکالز حاوی ماده کمکی برای تقویت پاسخ ایمنی بدن به این واکسن است. EMA می‌افزاید که اس‌کی کمیکالز داده‌هایی در مورد توانایی این واکسن جدید برای ایجاد آنتی‌بادی علیه سویه اصلی SARS-CoV-2 و همچنین اثربخشی بالاتر از واکسن‌های فعلی از نظر ایمنی و کیفیت ارائه شده است.

در صورت تایید، Skycovion هفتمین واکسن تایید شده در اتحادیه اروپا خواهد بود. واکسن‌های دیگری نیز در حال حاضر توسط EMA در نظر گرفته شده‌اند تا در صورت ظهور مجدد این همه‌گیری در پاییز از آن‌ها استفاده شود، واکسن‌هایی مانند نسخه‌ای از واکسن مدرنا که با نوع Omicron سازگار شده است. در حال حاضر، اتحادیه اروپا اجازه استفاده از واکسن‌های توسعه یافته توسط AstraZeneca، Janssen، BioEntech-Pfizer، Moderna، Novavax و Valneva را داده است.