این استارت‌آپ از نانوذرات طبیعی برای تولید دارو استفاده می‌کند

سندا بیوساینسیز (Senda Biosciences)، یک استارت‌آپ زیست‌فناوری، برای گسترش دامنه درمان‌ها و واکسن‌های mRNA، ۱۲۳ میلیون دلار سرمایه در سری C جمع‌آوری کرده است. این شرکت برای تولید دارو، نانوذرات طبیعی را الگوی خود قرار داده است.

فلگ‌شیپ پایونر (Flagship Pioneering)، شرکت سرمایه‌گذاری مستقر در کمبریج که بیشتر به دلیل راه‌اندازی شرکت مدرنا شناخته می‌شود، سندا را در سال ۲۰۲۰ با ادغام چندین استارت‌آپ، از جمله Kintai Therapeutics، ایجاد کرد.

از آن زمان، سندا کارمندان تمام وقت خود را به  ۷۵ کارمند رساند و در پارک دیسکاوری کمبریج مستقر شد و در مجموع تاکنون ۲۶۶ میلیون دلار جمع‌آوری کرده است. این استارت‌آپ از این پول برای کمک به حل یکی از بزرگترین چالش‌ها در تمام درمان‌های ژنتیکی، از جمله درمان‌های مبتنی بر mRNA استفاده می‌کند: نحوه رساندن دارو به قسمت مورد نیاز در بدن.

قبل از همه‌گیری، دانشمندان برای دهه‌ها تلاش کردند تا پوسته‌های محافظی طراحی کنند که بتواند مولکول‌های mRNA شکننده را به بدن ما منتقل کند. دو واکسن تجاری ضدکرونای مبتنی بر mRNA که توسط مدرنا و فایزر فروخته می‌شوند، هر دو از گلبول‌های چربی به نام نانوذرات لیپیدی برای وارد کردن مولکول‌های mRNA به سلول‌ها استفاده می‌کنند.

شرکت‌های زیست‌فناوری نانوذرات لیپیدی ساخته‌اند که به طور موثر mRNA را به سلول‌های کبدی نیز می‌رسانند. اما انتقال mRNA به هر عضو خاص دیگری که تحت تأثیر یک بیماری قرار گرفته است مانند مغز، ریه‌ها، کلیه یا روده کوچک، یکی از بزرگترین موانع برای شرکت‌هایی است که امیدوارند دامنه بیماری‌هایی را که می توانند با این مولکول درمان کنند، گسترش دهند.

گیوم فافر، مدیر اجرایی سندا بیوساینسیز، گفت: «راهبرد سندا برای تحویل mRNA از طبیعت الهام گرفته شده است.» دانشمندان این شرکت بررسی کرده‌اند که چگونه ارگانیسم‌هایی مانند باکتری‌ها، قارچ‌ها، گیاهان و میکروب‌هایی به نام آرکیا می‌توانند پیام‌های مولکولی، از جمله پیام‌های مبتنی بر مولکول‌های ژنتیکی، را بین سلول‌ها منتقل کنند.

فافر گفت: «هدف این بود که به دنبال ساختارهای مسئول این ارتباط بگردیم و این دقیقاً همان چیزی است که ما در نهایت پیدا کردیم. ما در حال ساخت اطلسی متشکل از ۵۰۰۰۰ مولکول هستیم که بخشی از زبان آدرس‌دهی شیمیایی است که توسط طبیعت اختراع شده است تا نانوذرات طبیعی ایجاد کند.»

این شرکت در تلاش‌ برای ساخت سامانه تحویل و بهبود یافته برای mRNA تنها نیست. چندین استارت آپ، از جمله Tiba Biotech مستقر در کمبریج و Hopewell Therapeutics مستقر در Woburn، شیمیدانانی را استخدام کرده‌اند که نانوذرات مصنوعی را برای این منظور توسعه می‌دهند.

فافر معتقد است که توسعه نانوذرات بر اساس مولکول‌های موجود در طبیعت، به جای این که به صورت مصنوعی در آزمایشگاه ایجاد شده باشند، منجر به درمان‌هایی می‌شود که برای دوزهای مکرر بی‌خطر هستند، ویژگی که برای درمان بیماری‌های مزمن مهم است.

سندا در حال کار بر روی استفاده از نانوذرات خود برای ارائه درمان‌های پروتئینی و پپتیدی برای بیماری‌های متابولیک است و استفاده از نانوذرات خود را برای ارائه درمان‌های ویرایش ژن به بدن نیز مورد بررسی قرار داده است.

سندا گفت که تا پایان سال ۲۰۲۲ درخواست‌هایی را برای شروع آزمایش‌های بالینی درمان‌ شش حوزه بیماری ارسال خواهد کرد.