کاهش مصرف سم، سوخت و انرژی در کشاورزی با یک محصول نانویی

شرکت کانادایی ویو کروپ‌پروتکشن با استفاده از فناوری‌نانو، محصولاتی به بازار عرضه کرده است که میزان مصرف سموم را کاهش داده، در هزینه مواد شیمیایی و انرژی در بخش کشاورزی صرفه‌جویی می‌کند.

به مدت سه‌سال در اواخر دهه ۲۰۰۰، دانشجویان دکترا در آزمایشگاه سینتیا گو، پروفسور شیمی دانشگاه تورنتو، راه‌هایی را برای ایجاد یک کسب‌وکار پیرامون فناوری نانوذرات جدید توسعه یافته در آزمایشگاه او بررسی می‌کردند.

این گروه سعی کردند از این پلیمر با ابعاد نانومتری، برای ایجاد نمایشگرها و حسگرهای تلویزیونی با قابلیت ساطع کردن بهتر نور استفاده کنند. آن‌ها پوشش‌های شیشه‌ای غیر بازتابنده و کاتالیزورهایی را آزمایش کردند که انتشار دی اکسید گوگرد را در خودروها کاهش می‌دهد.

دارن اندرسون، از محققان این پروژه گفت: «هر بار به نقطه خاصی می‌رسیدیم و متوجه می‌شدیم که فناوری ما برای کاری که می‌خواستیم انجام دهیم، مناسب نیست. یکی از ایده‌هایی که ماندگار شد، در صنعت کشاورزی بود، جایی که مزایای واقعی مرتبط با فناوری ما وجود داشت، جایی که این فناوری مزیت جالبی به ما می‌داد.»

در نتیجه شرکت ویو کروپ‌پروتکشن (Vive Crop Protection Inc) در میسیساگا تاسیس شد تا در بخش کشاورزی کانادا فعالیت کند. این شرکت اکنون به سرعت در حال رشد است و در مسیر تولید ۲۰ میلیون دلار درآمد در سال جاری است، در حالی درآمد این شرکت در سال ۲۰۲۰ در حدود ۹٫۳ میلیون دلار بود.

محصولات ثبت اختراع شده ویو کروپ‌پروتکشن که از سال ۲۰۱۷ فروش آن‌ها آغاز شده است، در ۲٫۵ میلیون هکتار زمین کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرند در حالی که در سال ۲۰۱۹ میزان این رقم یک میلیون هکتار بود. همچنین این محصولات فناوری پاک محسوب می‌شوند، زیرا به تولیدکنندگان کمک می‌کنند مصرف سوخت و آب را کاهش داده و عملکرد را افزایش دهند. این فناوری مواد شیمیایی که حشرات، قارچ ها و علف های هرز را از بین می برند را کم کرده و خاک را تقویت می‌کنند.

لیا لارنس، مدیر اجرایی توسعه فناوری پایدار کانادا، که پروژه‌های ویو کروپ‌پروتکشن را تامین مالی کرده است، می‌گوید: «آن‌ها یکی از رهبران اکوسیستم نوظهور انتاریو در حوزه کشاورزی هستند. حوزه کاری آن‌ها یک فضای جالب برای فناوری پایدار است.»

کایل اسکات، مدیر یکی از شرکت‌هایی در ویو کروپ‌پروتکشن  سرمایه‌گذاری کرده، گفت: «تیم این شرکت فوق‌العاده است، فناوری آن‌ها فوق‌العاده است. هر چیزی که بتواند موادی شیمیایی روی محصول را کاهش دهد، نه تنها در پول کشاورزان صرفه جویی می‌کند، بلکه برای محیط زیست نیز مفید است. ما باید راهی برای کار با آن‌ها پیدا می‌کردیم.»

فناوری اصلی ویو کروپ‌پروتکشن یک فناوری تحویلی شبیه به مولکول‌هایی است که برای انتقال داروهایی مانند داروهای قلب یا واکسن‌های ضد کرونا استفاده می‌شود تا رهایش دقیق انجام دهد.

آلوسپرس کپسولی است که فضای داخلی آن به گونه‌ای طراحی شده  تا برای محموله‌ها، اعم از ذرات حشره‌کش، علف‌کش، قارچ‌کش یا جایگزین‌های زیستی مناسب باشد. نمای بیرونی برای بهبود نحوه تعامل ذرات با محیط خود طراحی شده است، به عنوان مثال، باعث می شود این کپسول‌ها بهتر به برگ‌ها بچسبند یا مدت بیشتری در خاک معلق بمانند.

این پلیمر با مواد شیمیایی محافظ محصول مخلوط شده و آسیاب می‌شود تا اطمینان حاصل شود که مواد شیمیایی در شاتل‌ها فشرده می‌شوند.

مایک ریچموند، یک کشاورز منطقه بای پورت، می‌گوید یکی از مزایای استفاده از محصولات ویو کروپ‌پروتکشن این است که می‌توان آن‌ها را همراه با کود در فرآیندی به نام کوددهی “در شیار پاپ‌آپ” توزیع کرد. این محصول مستقیماً روی دانه‌ها ریخته می‌شود. این کار باعث صرفه جویی در سمپاشی می‌شود که به معنای صرفه جویی در ساعات کار، صدها گالن سوخت و ده‌ها هزار گالن آب در سال در یک مزرعه معمولی چغندرقند است.