هم‌افزایی برای ترکیب نانوذرات لیپیدی و ابزار ویرایش ژن در قالب یک دارو

با همکاری دو شرکت، قرار است فناوری نانوذرات لیپیدی با فناوری ویرایش ژن ترکیب شده و دارویی برای مقابله با بیماری‌های کبدی ارائه شود.

اربو بیوتکنولوژیز (Arbor Biotechnologies)، یک شرکت زیست‌فناوری در حال توسعه نسل بعدی داروهای ژنتیکی است، این شرکت اعلام کرد که با اکیوتاس تراپیوتیکس (Acuitas Therapeutics)، پیشرو در توسعه نانوذرات لیپیدی (LNP) قراردادی منعقد کرده است.

به‌عنوان بخشی از این قرارداد، این شرکت‌ها تحویل بهینه فناوری نانوذرات لیپیدی اکیوتاس تراپیوتیکس را با فناوری ویرایش ژن اختصاصی و متمایز اربو بیوتکنولوژیز که برای استفاده درون‌تنی در بیماران مبتلا به بیماری‌های نادر کبدی طراحی شده است، ترکیب خواهند کرد.

دیون اسمیت مدیرعامل شرکت اربو بیوتکنولوژیز گفت: «ما در حال ساخت یک مجموعه قوی و اختصاصی از داروهای ژنومی هستیم که برای بیماری‌های شدید کبدی استفاده می‌شود، که در آن LNP‌ها به عنوان یک رویکرد تحویل بهینه با توانایی خود برای هدف‌گیری مؤثر سلول‌های کبدی، محدود کردن سمیت هدف و حداقل ایمنی‌زایی شناخته شده‌اند. ما مشتاقانه منتظر همکاری با اکیوتاس تراپیوتیکس، به عنوان توسعه‌دهنده پیشرو در فناوری LNP هستیم. مهمتر از همه، ما معتقدیم این مشارکت مسیر ما را به سمت استفاده در کلینیک‌ها تسریع می‌کند.»

دکتر توماس مدن، مدیرعامل شرکت اکیوتاس تراپیوتیکس اظهار داشت: «ما از همکاری با اربو بیوتکنولوژیز برای توسعه داروهای ژنومی جدید برای بیمارانی که در حال حاضر گزینه‌های درمانی کمی دارند، هیجان‌زده هستیم. تعهد اربو بیوتکنولوژیز به پرداختن به این نیاز بالینی برآورده نشده با اکیوتاس تراپیوتیکس طنین‌انداز شده است. ما مشتاقانه منتظر پیشرفت این فناوری برای استفاده در بیمارستان‌ها هستیم.»

اربو بیوتکنولوژیز یک شرکت فعال در حوزه ویرایش ژن است که بر کشف و توسعه داروهای ژنومی درمانی متمرکز است. موتور اکتشاف اختصاصی آن‌ها، بر شناسایی قابلیت‌های ویرایش ژن متمرکز شده است.

شرکت کانادایی اکیوتاس تراپیوتیکس مستقر در ونکوور که در فوریه ۲۰۰۹ تأسیس شد، در توسعه سیستم‌های تحویل برای درمان‌های اسید نوکلئیک بر اساس نانوذرات لیپیدی تخصص دارد.