عرضه دو محصول نانویی در حوزه منسوجات با قابلیت مدیریت گرمای بدن

گرافن‌آپ (GrapheneUP)، یک شرکت پیشرو در حوزه گرافن بوده که دو محصول جدید مبتنی بر گرافن را برای صنعت نساجی توسعه داده و به بازار معرفی کرده است: INKGUP® Fabric و PRINTGUP®.

رشد جمعیت و بهبود استانداردهای زندگی نیازمند راه‌حل‌هایی برای منسوجات با کارکردهای جدید به منظور پاسخگویی به نیازهای در حال تغییر است. منسوجات هوشمند مبتنی بر گرافن در هر کجا که استفاده می‌شوند، ارزش افزوده‌ای از نظر عملکرد یا راحتی به ارمغان می‌آورند.

INKGUP® Fabric پوششی مبتنی بر گرافن برای صنعت نساجی است که با گرافن چند لایه GUP® تولید شده و برای ارائه خواص تکمیلی برتر طراحی شده است. این محصول دارای گواهی ضدویروسی (ISO 18184:2019) برای ویروس کرونا، خواص آنتی استاتیک با مقاومت سایشی عالی و خواص تنظیم حرارتی است.

چندین ویژگی منسوجات با استفاده از فناوری توسعه یافته گرافن‌آپ بهبود می‌یابد، از جمله این ویژگی‌ها می‌توان به تنظیم حرارتی، مقاومت در برابر سایش، محافظت در برابر EMI، محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش، هدایت الکتریکی عالی، خواص ضد باکتریایی و ضد ویروسی اشاره کرد.

PRINTGUP® یک جوهر چاپی روی صفحه مبتنی بر گرافن برای منسوجات تولید شده با گرافن چند لایه GUP® است که برای تنظیم حرارتی عالی طراحی شده است. این جوهر مناسب برای پارچه‌های پنبه‌ای و سایر پارچه‌های طبیعی و مصنوعی است. PRINTGUP دارای شکل بسیار پایدار با خواص انتقال رطوبت فوق العاده بالا است. پوشش گرافن امکان پخش سریع گرما، دفع عرق و گردش موثر هوا را فراهم می‌کند و هیچ احساس رطوبتی وجود ندارد. در این محصول یک پوشش گرافنی تنظیم حرارتی عالی بدن را برای حداکثر کارایی انجام می‌دهد.

گرما به طور کلی از طریق هدایت حرارتی، تابش حرارتی و همرفت حرارتی منتقل می شود. این لباس به عنوان مانعی بین محیط و بدن انسان عمل می‌کند که در آن مواد فیبری و ساختار فیبری مدیریت انتقال حرارت از بدن به محیط را انجام می‌دهند. گرافن GUP®، با اندازه بزرگ، یک ماده رسانای گرمایی بسیار مؤثر با جذب و انتشار عالی تشعشعات مادون قرمز دور، با جذب بالا برای طول موج‌های ۱۰۰-۲۸۱ نانومتر و انعکاس بالا برای طول موج‌های بیش از ۲۸۱ نانومتر است. گرمایش و خنک سازی از طریق مدیریت گرما توسط GUP® می‌تواند دمای پایه بدن را ثابت نگه دارد، بدون اینکه نوسانات حرارتی شدید در صورت تغییر در دمای اطراف یا اعمال فیزیکی مشاهده شود.

PRINTGUP® روی لایه بیرونی منسوجات اعمال می شود. اگر پوشش با گرافن در قسمت داخلی منسوجات اعمال شود، استخراج و دفع حرارت به صورت واقعی انجام نمی‌شود زیرا این پوشش تنها گرما را در داخل بدن نگه می‌دارد. هدف این است که گرما را از بدن خارج کند و از نقطه‌ای به نقطه دیگر پخش نکند. همچنین توجه به این نکته حائز اهمیت است که گرافن باید در یک ناحیه بدون اتصال به یکدیگر و نه با الگوی پیوسته اعمال شود، به این ترتیب گرمای استخراج شده، نه تنها توزیع می شود بلکه تنظیم حرارتی بدن بهینه و کاهش می یابد.

INKGUP® Fabric و PRINTGUP® محصولاتی مبتنی بر آب هستند. آ‌ن‌ها فاقد فلزات سنگین، بدون APEO، PVC، فرمالدئید، فتالات بوده و با تمام مقررات زیست محیطی محدودکننده در بازار نساجی مطابقت دارند.