استارت‌آپ نانویی بریتانیا تهدید به مهاجرت کرد / دلیل: فقدان راهبرد دولت در بخش نیمه‌هادی

استارت‌آپ پاراگراف دولت بریتانیا را تهدید کرد. به گفته مسئولان این شرکت نانویی، به دلیل فقدان راهبرد مناسب دولت بریتانیا در بخش نیمه‌هادی، آن‌ها نیم‌نگاهی به مهاجرت به آمریکا دارند. مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران شرکت پاراگراف (Paragraf) که ادوات مبتنی بر گرافن را تجاری‌سازی می‌کند، تهدید کرده است که به دلیل فقدان راهبرد نیمه هادی دولتی و چالش‌های جذب استعداد پس از برگزیت پایگاه خود را به آمریکا منتقل خواهد کرد.

سیمون توماس از مدیران پاراگراف، گفت: «تأخیر بریتانیا در تصمیم‌گیری برای اتخاذ راهبردی مناسب در حوزه نیمه‌رسانا، فشار بر شرکت‌های این حوزه را افزایش می‌دهد. پاراگراف همیشه راه‌اندازی برون مرزی را آخرین راه‌حل می‌داند. ما امیدواریم که دولت برای کاهش موانع، سرمایه‌گذاری کند و همچنین برای جذب استعدادها و برای توسعه زیرساخت‌های تولیدی با فناوری پیشرفته که ما نیاز داریم، اقدام نماید.»

این در حالی است که توماس به نشریه تایمز گفت که دولت بریتانیا «نمی‌داند دارد چه کار می‌کند» و گفت که حمایت کافی از دانشگاه‌ها وجود ندارد.

پاراگراف در سال ۲۰۱۵ از گروه علوم مواد دانشگاه کمبریج منشعب شد و روشی را برای استفاده از گرافن به‌عنوان پایه‌ای برای نیمه هادی‌ها ایجاد کرده است.

این شرکت بیش از ۸۵ میلیون دلار سرمایه جذب کرده است که ۶۰ میلیون دلار از آن در دور سرمایه‌گذاری سری B در ماه مارس به منظور افزایش رشد بین‌المللی به دست آمده است.

محصولات اولیه این شرکت، حسگر اثر هال گرافن، در طیف وسیعی از صنایع از جمله هوافضا، مراقبت‌های بهداشتی و محاسبات کوانتومی استفاده می‌شود.

توماس به تایمز گفت: «من سه شرکت محاسبات کوانتومی را می‌شناسم که می‌گویند که فعالیت در آمریکا بسیار بهتر از بریتانیا است.»

توماس افزود که تعلل و بی‌حرکتی از سوی دولت بریتانیا وجود دارد و عدم شفافیت در مورد راهبرد نیمه‌هادی این تعلل را مشخص کرد. توماس گفت: «دولت می‌تواند با حذف موانع توسعه، به شرکت‌ها کمک کند تا یک اکوسیستم نیمه‌رسانای کامل‌تر را در بریتانیا توسعه دهند.»

اهمیت راهبرد نیمه‌هادی‌ها با کمبود تراشه در صنایع مختلف از خودروسازی گرفته تا لوازم الکترونیکی مصرفی در سراسر همه گیری کرونا، بیشتر مورد تاکید قرار گرفته است.

در ماه ژوئن، فعالان حوزه نیمه هادی از دولت بریتانیا به دلیل فقدان جهت‌گیری ملی انتقاد کردند، در حالی که چین و آمریکا میلیاردها دلار سرمایه برای راهبردهای خود در این بخش اختصاص داده‌اند.

انتقادهای توماس منعکس‌کننده انتقادات هرمان هاوزر یکی از بنیان‌گذاران Arm (تولیدکننده تراشه در بریتانیا) است که در ماه ژوئن گفته بود که سیاستمداران بریتانیایی از نظر فناوری بی‌سواد هستند.

سخنگوی دولت بریتانیا گفته است که متعهد به حمایت از صنعت نیمه‌هادی است و در حال بررسی توانایی‌های بریتانیا و همکاری نزدیک با صنعت است تا این بخش رشد کرده و انعطاف‌پذیری زنجیره تامین بیشتری را تضمین کند. در این راستا دولت ویزای scaleup را در تلاشی برای جذب نیروی انسانی فنی با مهارت بیشتر به بریتانیا و رفع شکاف مهارتی راه‌اندازی کرده است.