نانوحامل‌ پپتیدی به جای نانوحامل‌ لیپیدی در تولید واکسن‌

یک بیماری همه‌گیر ناگهانی و طولانی، تمرکز بر فناوری واکسن را به یک اولویت در جهان تبدیل کرده است. در این راستا استارتاپ مستقر در شهر اولاته ایالت کانزاس اکنون خود را در لبه پیشروی کاربردهای دارویی و واکسن قرار داده است. این شرکت نوپا در حال جایگزینی نانوحامل‌ پپتیدی به جای نانوحامل‌ لیپیدی در تولید واکسن‌ است. این واکسن‌ها برای انسان و حیوان قابل استفاده است.

استیو شرام، مدیرعامل شرکت فوروس بیوتک (Phoreus Biotech)، که کمی بیش از ۳ میلیون دلار بودجه در دو دور بذر برای ایجاد راه‌حل انقلابی جمع‌آوری کرده است، گفت: «ما برای کمک به تحویل داروها و واکسن‌ها به شکلی ایمن‌تر و موثرتر، سیستم‌های تحویل پپتید تولید و توسعه می‌دهیم.»

فوروس بیوتک به‌عنوان یکی از شرکت‌های نوظهور در اجلاس کریدور سلامت حیوانات در ۲۹ تا ۳۰ اوت در تئاتر میدلند بخشی از دستاوردهای خود را ارائه می‌کند. شرام گفت: «اجلاس کریدور سلامت حیوانات یک رویداد برجسته است. ما بسیار خوشحالیم که برای ارائه انتخاب شده‌ایم.»

این استارت‌آپ که در پردیس دانشگاه ایالتی کانزاس در اولاته اداره می‌شود، در سال ۲۰۱۸ توسط جان تومیچ، رندال توش و مایکل کو، که همگی با دانشگاه ایالتی کانزاس همکاری دارند، راه‌اندازی شده است.

شرام گفت: «ما مجوز این فناوری را از دانشگاه ایالتی کانزاس دریافت کردیم و همچنین چهار حق ثبت اختراع در مورد فناوری‌های مختلف در اختیار داریم. ما به خوبی با ایالت کانزاس پیوند خورده‌ایم و بسیار مفتخرم که اینجا در کریدور کانزاس سیتی به دنیا آمدیم و پرورش یافتیم.»

فوروس بیوتک با همکاری شرکت‌های بهداشتی مختلف که در حوزه واکسن مربوط به دام و انسان فعالیت دارند، همکاری می‌کند. به گفته شرام، دو پلتفرم تحویل هدفمند این شرکت از نانوحامل‌هایی استفاده می‌کنند که به تثبیت داروها و واکسن‌ها کمک می‌کنند.

او توضیح داد: «اگر در حال ساخت واکسن هستید و واکسنی دارید که می‌خواهید به حیوانات تزریق کنید، ساختار واکسن یا ویروس به دور یکی از حامل‌های ما می‌پیچد و حامل ما به تحویل واکسن به حیوان کمک می‌کند. ما واقعاً معتقدیم که فناوری ما برای تمام واکسن‌های mRNA جدید هم برای حیوانات و هم  انسان، قابل استفاده است.»

استیو شرام گفت که نانوحامل‌های پپتیدی – بر خلاف نانوحامل‌های لیپیدی – پتانسیل حذف زنجیره سرد را نیز دارند، که به‌ویژه برای بخش‌هایی از جهان که سیستم‌های تبرید خوبی ندارند، مهم است.

او افزود: «به یاد دارید که بیشتر واکسن‌های کووید باید منجمد می‌شدند. بنابراین ما در حال انجام برخی همکاری‌ها برای توسعه واکسن کووید انسانی هستیم تا از فناوری نانوحامل ما در واکسن‌های شرکت‌های مختلف استفاده شود. ما در حال توسعه فناوری هستیم تا نشان ‌دهیم مجبور نیستیم واکسن را در یخچال نگهداری کنیم.»

به گفته وی، نانوحامل‌ها امکان تحویل دقیق به سلول‌های هدف را فراهم می‌کنند. شرام گفت که این استارت‌آپ در حال حاضر با دانشگاه کانزاس بر روی یک داروی فیبروز کیستیک کار می‌کند.

این استارت‌آپ از این فناوری در مواد شیمیایی کشاورزی استفاده می‌کند. او گفت: «ما در حال کار با شرکت‌هایی برای تولید برخی آفت‌کش‌ها و قارچ‌کش‌ها هستیم تا آن‌ها را با خیال راحت‌تر به گیاهان برسانیم.»