رونمایی از دستگاهی که از آب و نور خورشید، هیدروژن تولید می‌کند

شرکت سانهیدروژن (SunHydrogen) از طرح اولیه فناوری هیدروژن سبز مبتنی بر نانوذرات خود رونمایی کرد. این شرکت توسعه‌دهنده فناوری برای تولید هیدروژن تجدیدپذیر از نور خورشید و آب استفاده می‌کند.

دکتر سید مبین، مدیر ارشد علمی سانهیدروژن گفت: «در یک پانل منفرد سانهیدروژن، میلیاردها نانوذره میکروسکوپی در حال تقسیم آب در سطح مولکولی برای تولید هیدروژن و اکسیژن هستند.»

وی افزود: «در یک کارخانه یا مزرعه تولید هیدروژن در آینده، پانل‌های ما از نظر ابعاد بزرگ‌تر می‌شوند تا آرایه‌ای بزرگ‌تر و قدرتمندتر را تشکیل دهند. این نمونه اولیه یک نسخه در مقیاس کوچک از فناوری ما را نشان می‌دهد.»

در طراحی نمونه اولیه سانهیدروژن به دقت کاتالیزورهای اختصاصی، جاذب نور و مجموعه یکپارچه غشایی این شرکت ادغام می‌شوند.

محفظه پانل از مواد سبک وزن، پایدار و مدولار ساخته شده است که به راحتی برای تولید انبوه مقیاس‌پذیر است. علاوه بر این، این طراحی امکان استفاده موثر از نور خورشید را برای به حداکثر رساندن تولید هیدروژن در طول روز با حداقل مصرف آب فراهم می کند.

فناوری نانوذرات سانهیدروژن به طور مستقیم از بارهای الکتریکی ایجاد شده توسط نور خورشید برای تولید هیدروژن در هنگام تابش خورشید استفاده می‌کند. با این حال، زمانی که خورشید نمی‌تابد، این نمونه اولیه می‌تواند کاتالیزور و مجموعه یکپارچه‌سازی غشا را با استفاده از برق شبکه تجدیدپذیر از منابع بادی یا برق آبی تامین انرژی کند.

پس از تحقق طرح نمونه اولیه، تیم علمی شرکت سانهیدروژن ارزیابی عملکرد و عناصر طراحی فردی را برای اطمینان از تولید و جمع‌آوری کارآمد هیدروژن را آغاز خواهد کرد.

دکتر مبین گفت: «تکمیل این طرح اولیه، نقطه عطف دیگری در مسیر ما به سوی تجاری‌سازی فناوری نانوذرات است. ما مشتاقانه منتظر به اشتراک گذاشتن به‌روزرسانی‌های بیشتر با سهامداران و حامیان خود هستیم، زیرا همچنان به کار در راستای اهداف ۲۰۲۲ خود ادامه می‌دهیم.»

سانهیدروژن در حال توسعه یک فناوری نوآورانه و کم هزینه برای تولید هیدروژن تجدیدپذیر با استفاده از نور خورشید و آب است. برخلاف سوخت‌های هیدروکربنی، مانند نفت، ذغال‌سنگ و گاز طبیعی که درصورت استفاده از آن‌ها دی‌اکسیدکربن و دیگر آلاینده‌ها تولید و وارد اتمسفر می‌شود، استفاده از سوخت هیدروژن باعث تولید آب خالص به‌عنوان محصول جانبی می‌شود. با بهینه‌سازی دانش الکترولیز آب در مقیاس‌ نانو، نانوذرات توسعه داده شده در این شرکت با تقلید از فتوسنتز، نور خورشید را برای جداسازی هیدروژن از آب استفاده کرده و هیدروژن تجدیدپذیر و سازگار با محیط‌زیست تولید می‌کند. سانهیدروژن با استفاده از روشی ارزان قیمت، هیدروژن تجدیدپذیر تولید می‌کند و قصد دارد تا هیدروژن تجدیدپذیر تولید شده را برای استفاده در وسایل نقلیه الکتریکی مجهز به پیل سوختی عرضه کند.