از DNA برای ساخت واکسن و داروی حیوانات استفاده می‌شود

با امضای توافق‌نامه‌ای میان شرکت اپلاید DNA ساینسز و دانشگاه کرنل، قرار است توسعه واکسن و داروهای مبتنی بر DNA به منظور استفاده در حیوانات و حوزه دامپزشکی، تسریع شود.

شرکت اپلاید DNA ساینسز (Applied DNA Sciences)، پیشرو در فناوری‌های مبتنی بر واکنش زنجیره‌ای پلیمراز  و کالج دامپزشکی دانشگاه کرنل (CUCVM) از امضای یک توافق‌نامه تحقیقاتی برای توسعه فناوری ™ LinearDNA خبر دادند. این توافق‌نامه در گام اول به دنبال تحقیق و کشف واکسن برای بیماری‌های حیوانی با پیامدهای امنیت زیستی کشاورزی است. همچنین آن‌ها به دنبال ترکیب فناوری LinearDNA به عنوان پلت‌فرمی برای توسعه سریع دارو با تخصص کالج دامپزشکی دانشگاه کرنل در طراحی ناقل ویروسی هستند تا رویکردی متمایز برای توسعه واکسن حیوانی برای بیماری‌های عفونی ارائه دهند.

این توافقنامه مبتنی بر همکاری بین شرکت تابعه کالج دامپزشکی دانشگاه کرنل یعنی شرکت لین‌آرایکس (LineaRx)، و دکتر دیگو دیل، دانشیار ویروس شناسی در دانشکده دامپزشکی دانشگاه کرنل است. دکتر دیل محقق اصلی آزمایشات بالینی دامپزشکی است که توسط این شرکت برای نامزد واکسن کووید-۱۹ مبتنی بر DNA خطی و سایر کاندیداهای درمانی این شرکت حمایت می‌شود.

به تازگی کالج دامپزشکی دانشگاه کرنل، از تجویز موفقیت‌آمیز ساختار LinearDNA محصور شده با نانوذرات لیپیدی (LNP) در موش‌ها از طریق تزریق عضلانی معمول (IM) خبر داد. بر اساس این داده‌های امیدوارکننده، شرکت اپلاید DNA ساینسز در حال حاضر در حال پیشرفت در ساخت چندین واکسن LNP LinearDNA است که در مطالعات پیش بالینی حیوانی مورد استفاده قرار خواهند گرفت. داده‌های تولید شده توسط این مطالعات حیوانی پیش بالینی، پلتفرم LinearDNA را به سمت تجاری‌سازی واکسن‌های LNP-LinearDNA برای کاربردهای پیشگیرانه و درمانی پیش می‌برد و طراحی نهایی واکسن LNP-LinearDNA این شرکت برای درمان سرطان در سگ‌ها را نوید می‌دهد.

دکتر جیمز هیوارد، مدیر عامل اپلاید DNA ساینسز اظهار داشت: «این توافقنامه فرصتی برای گسترش کار ما با دکتر دیل و تیم با استعداد او برای تسریع استفاده از پلتفرم LinearDNA در بازار سلامت حیوانات است. واکسن‌های DNA دامپزشکی یک فرصت جذاب برای ما است و این مطالعات حیوانی باید داده‌های اعتبارسنجی کلیدی اضافی را برای پلتفرم ایجاد کند. نیاز مداوم به درمان‌های دامپزشکی بهتر وجود دارد و ما معتقدیم که یک محصول LNP-LinearDNA پتانسیل برای ارائه سهولت بیشتر تجویز و بهبود نتایج بالینی قوی دارد.»

دکتر دیل گفت: «تحقیقات واکسینولوژی و آزمایشات بالینی برای توسعه راهبردهای پیشگیری که می‌توانند کاربردهای تحول آفرین در سلامت حیوانات داشته باشند، بسیار مهم هستند. این مشارکت به پیشرفت تحقیق و توسعه واکسن‌های جدید برای بیماری‌های عفونی نوظهور به روش‌هایی که می‌تواند برای ما مفید باشد کمک می کند.»

اپلاید DNA ساینسز یک شرکت نانوزیست‌فناوری است که در حال توسعه فناوری‌هایی برای تولید و تشخیص دی‌اکسی ریبونوکلئیک اسید (DNA) است. این شرکت با استفاده از PCR برای تولید و تشخیص DNA، در سه بازار تجاری فعالیت دارد: (۱) ساخت DNA برای استفاده در درمان‌های مبتنی بر اسید نوکلئیک. (ب) تشخیص DNA در خدمات تست تشخیص مولکولی و (iii) ساخت و تشخیص DNA برای خدمات امنیتی زنجیره تامین صنعتی.