روندی که در صنعت گرافن دیده می‌شود: ادغام شرکت‌ها برای کاهش هزینه

تحلیلگر موسسه IDTechEx می‌گوید بازار گرافن در حال مشاهده نشانه‌هایی از ادغام در میان تولیدکنندگان است.

دکتر کونور اوبراین در IDTechEx به معامله اخیر شرکت نانواکسپلور (NanoXplore) برای خرید بخش قابل توجهی از دارایی‌های شرکت پیشگام گرافن یعنی ایکس‌جی ساینسز (XG Sciences) اشاره می‌کند که در جولای ۲۰۲۲ فعالیت خود را متوقف کرد. نانواکسپلور با خرید پتنت‌ها و دارایی‌های ایکس‌جی ساینسز به نوعی این شرکت را در خود ادغام کرده است.

به عنوان بخشی از این قرارداد، نانواکسپلور پلتفرم آسیاب مکانیکی ایکس‌جی ساینسز و آزمایشگاه تحقیق و توسعه این شرکت را در کنار مالکیت معنوی پتنت‌ها، از جمله تمام اختراعات و علائم تجاری صادر شده و در حال انتظار  ثبت ایکس‌جی ساینسز  را به دست خواهد آورد.

سروش نظرپور، رئیس و مدیرعامل نانواکسپلور گفت: «ایکس‌جی ساینسز سال‌هاست که رقیب محترم ما بوده است و ادغام دارایی‌های آن‌ها از رشد نانواکسپلور حمایت بیشتری خواهد کرد. این خرید مشارکت ما در فضای مواد باتری را تسریع می‌کند و مالکیت معنوی ما در رابطه با گرافن و مواد باتری تقویت‌شده با گرافن را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.»

ایکس‌جی ساینسز یکی از اولین و برجسته‌ترین بازیگران گرافن بود که در سال ۲۰۰۶ شکل گرفت. آن‌ها فرآیندهای لایه‌برداری مختلفی را توسعه دادند که طیف وسیعی از محصولات را تولید می‌کرد، اگرچه معمولاً با ضخامت بسیار بیشتر از تعریف ISO نانوپلاکت‌های گرافن (GNP تولید می‌کرد.

اوبراین می‌گوید این خبر نه تنها ادغام، بلکه چالش‌های پیش روی تولیدکنندگان گرافن را نیز نشان می‌دهد، که بسیاری از آنها هرگز سودآور نبوده‌اند و برای جریان نقدی خود به بودجه دولتی یا خصوصی وابسته هستند. شرکت‌های تابعه غیر مرتبط با گرافن، کسب‌وکار مجاور یا عضویت در یک شرکت مادر بزرگ‌تر نیز می‌توانند به حمایت مالی و موقعیت راهبردی بازیگران گرافن کمک کنند، اما این معامله ممکن است هشداری را به کل صنعت گرافن ارسال کند.»

IDTechEx گرافن را با دیگر نانوکربن‌های پیشرفته، یعنی کربن سیاه و نانولوله‌های کربنی مقایسه می‌کند. کربن بلک یک زنجیره تامین طولانی مدت دارد و تنها تعداد انگشت‌شماری از بازیگران اصلی مانند Cabot Corporation و Birla Carbon در این حوزه فعالیت دارند. با تجمیع تامین‌کنندگان، هم هزینه‌های مواد و هم حاشیه سود کاهش می‌یابد.

موضوع اصلی گفتگو بین شرکت‌ها و متخصصان صنعت گرافن، شناسایی کاربرد طلایی برای این ماده است. نفوذ اولیه در حوزه‌هایی مانند مواد مدیریت حرارتی دیده شده است، اما این بازار آدرس پذیر کوچکتری نسبت به بازارهای دیگری دارد که هدف قرار گرفته‌اند. روند مشابهی را می‌توان برای نانولوله های کربنی چند جداره مشاهده کرد، ماده‌ای که ظاهراً کاربرد طلایی خود را به عنوان کاتد باتری افزودنی رسانا یافته است. این موضوع باعث شده است که چندین بازیگر اصلی در بخش مواد شیمیایی با ساختن تاسیسات یا از طریق فعالیت‌های M&A وارد بازار شوند، مانند LG Chem که اخیراً اعلام کرده است که قصد دارد چهارمین کارخانه تولید CNT را بسازد.

IDTechEx روند مشابهی را برای تامین‌کنندگان مواد در صنعت گرافن مشاهده می‌کند. پیش‌بینی می‌شود که ادغام بازیگران اصلی شاهد تولید محصولات یکنواخت و مطمئن‌تر با قیمت پایین‌تر باشیم که امکان نفوذ به بازار را فراهم می‌کند. از سوی دیگر، تقاضای مواد در پشت یک برنامه کاربردی موفقیت‌آمیز می‌تواند تولیدکنندگان مواد شیمیایی و مواد چندملیتی بزرگ را وارد این صنعت کند.