استفاده تجاری از نقاط کوانتومی در فناوری ضدجعل

شرکت یوبی‌کیودی (UbiQD) و SICPA همکاری در حوزه فناوری امنیتی ضد جعل را گسترش می‌دهند. آن‌ها قصد دارند از نقاط کوانتومی برای این کار استفاده کنند.

UbiQD، یک شرکت فعال در حوزه فناوری نانو و SICPA SA، یک شرکت فن‌آوری سوئیسی و پیشرو بازار در جوهرهای امنیتی، و همچنین ارائه‌دهنده پیشروی راه‌حل‌های احراز هویت امن، شناسایی، قابلیت ردیابی و زنجیره تامین، از گسترش همکاری خود در این زمینه خبر دادند. توسعه جوهرهای امنیتی ضد تقلبی مبتنی بر فناوری نقطه کوانتومی UbiQD یکی از اهداف این برنامه همکاری مشترک است.

نقاط کوانتومی (QDs) نانوذرات نیمه‌رسانایی هستند که نور با کارایی بالایی را در طیف وسیعی از رنگ‌های قابل تنظیم نشر می‌دهند و آن‌ها را در ایجاد خواص نوری منحصربه‌فرد موثر می‌سازند. بنابراین بازتولید ویژگی‌های امنیتی مبتنی بر نقاط کوانتومی ذاتاً بسیار دشوار است و می‌توان از آن‌ها برای مبارزه با جعل و تقویت برنامه‌های امنیتی استفاده کرد.

اسکات هابریچ، مدیر تحقیق و توسعه SICPA توضیح داد: «این همکاری با UbiQD ما را قادر به توسعه ویژگی‌های نوری و ماشین‌خوان پیشرفته کرده است که می‌توانیم آن‌ها را به مجموعه قوی جوهرها و راه‌حل‌های امنیتی خود برای مشتریان خود اضافه کنیم.»

این دو شرکت در شش سال گذشته ویژگی‌های امنیتی مبتنی بر نقاط کوانتومی را توسعه داده‌اند. UbiQD و SICPA پس از تکمیل تعدادی از نقاط عطف فنی در یک تلاش توسعه مشترک چند مرحله‌ای، در حال گسترش همکاری خود برای تجاری‌سازی چندین برنامه امنیتی بر اساس ویژگی‌های جدید فناوری UbiQD هستند.

هانتر مک دانیل مدیرعامل UbiQD افزود: «با تخصص و موقعیت پیشرو SICPA در بازارهای امنیتی و فناوری‌های حسگری و جوهر اختصاصی آن‌ها، UbiQD یک شریک ایده‌آل برای تجاری‌سازی فناوری نقاط کوانتومی ما برای مقابله با جعل، محافظت از نام تجاری، یکپارچگی زنجیره تأمین و موارد دیگر دارد.»

استفاده تجاری از نقاط کوانتومی چیز جدیدی نیست. این ساختارهای نانومقیاس نور را به روش‌های منحصربه‌فردی دستکاری می‌کنند، آن را جذب کرده و با رنگ‌های خاص به بیرون ساطع می‌کنند. نقاط کوانتومی امروزه در بسیاری از محصولات از ترانزیستورها و ضد آفتاب‌ها گرفته تا تلویزیون های LCD، تبلت‌ها، گوشی‌های هوشمند، لیزرها و حتی کاربردهای پزشکی استفاده می‌شوند. اما به طور سنتی، ساخت آن‌ها بسیار گران بوده و معمولاً از مواد سمی تشکیل شده‌اند. محصول شرکت یوبی‌کیودی از طریق یک فرآیند جایگزین و ارزان ساخته شده است که از عناصر کم هزینه و غیر سمی استفاده می‌کند.