«اولکانو»، روانکار استاندارد نانوئی در سیزدهمین نمایشگاه فناوری نانو

هانی فاضلی، مدیر فنی و تولید شرکت «پردیس شیمی باختر» با اشاره به معرفی محصولات این غرفه در سیزدهمین نمایشگاه فناوری نانو بیان کرد: «مجموعه ما در زمینه تولید انواع روانکارهای خودرو و صنعتی نانویی و های‌تک فعالیت دارد. این شرکت به‌عنوان نخستین و تنها تولیدکننده روانکار استاندارد نانو ایران در کشور فعال است.»

وی افزود: «محصولات این شرکت دو قسمت است، محصولات خودرویی و محصولات صنعتی. محصولات خودرویی برای انواع گریدهای خودروهای بنزینی و دیزلی کاربرد دارد. محصولات صنعتی نیز برای تمام ماشین‌آلات صنعتی همچون هیدرولیک، روغن کمپرسور، روغن دنده، روغن صنایع ریلی، هوایی، نظامی، دریایی و صنایع فولاد مورد استفاده قرار می گیرد.»

به گفته فاضلی، محصول روانکارهای خودرویی تاییدیه نانو مقیاس دارد. روغن‌های صنعتی نیز نانویی است اما به دلیل اینکه به تازگی فرمولاسیون شده است، هنوز تاییدیه نانومقیاس نگرفته است.

مدیر فنی و تولید شرکت «پردیس شیمی باختر» با اشاره به مزیت این محصولات نانویی در بازار گفت: «روغن‌های نانویی، نسل جدید روان کار در دنیا هستند. این روغن‌ها به دلیل نانوذرات دیسپرس شده (پایدار شده) که درون خود دارد، موجب شده تا ۸-۶ درصد سوخت خودرها کم شود، تا ۳۱ درصد شتاب و توان خودرو افزایش پیدا می‌کند، ۳۰-۱۶ درصد موجب کاهش گازهای آلاینده خارج از اگزوز می‌شود. همچنین مدت زمان کارکرد این روغن‌ها دوبرابر روانکارهای معمولی است.»

وی ادامه داد: «از دیگر مزیت این محصولات می‌توان به کاهش صدا و دمای موتور، استهلاک و سایش قطعات موتور اشاره کرد. تمامی این مزیت‌ها مورد آزمایش مراکز معتبر علمی و تحقیقاتی خودرویی و دانشگاهی داخلی و خارجی رسیده است.»

فاضلی با اشاره به سهم این محصولات در بازار داخلی بیان کرد: «در بحث روانکار نانویی، باید گفت که شرکت پردیس شیمی باختر یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده این نوع محصول در کشور محسوب می‌شود. با توجه به اینکه این محصول از سال ۱۳۹۰ تولید می‌شود، بازار خود را پیدا کرده و فروش بالایی دارد تا جایی که دو سال پیاپی رتبه نخست صادرات محصولات نانویی بوده است. حتی بنابر تاییدیه ستاد نانو، رتبه برتر فروش بازار را در چند سال مختلف کسب کرده‌ایم. البته فروش محصولات نانویی هنوز در کشور، بازار بزرگ خودش را پیدا نکرده که بتواند سهم بازار دریافت کند.»

مدیر فنی و تولید شرکت «پردیس شیمی باختر» ادامه داد: «در حوزه صادرات نیز عملکرد خوبی داریم و حتی توانستیم دوبار دانش فنی تولید محصول را صادر کنیم. در حوزه صادرات محصول نیز به ۱۵ کشور از جمله ترکیه، کنیا، کامرون، کردستان عراق و آذربایجان محصولات تولیدی را صادر کردیم. البته در سه‌سال گذشته به دلیل نوسانات نرخ ارز و تامین مواد اولیه، بحث صادرات با مشکلات مواجه شد.»

وی همچنین با اشاره به اینکه کلیت برگزاری نمایشگاه فناوری نانو، اقدام مثبتی در دیده شدن توانمندی‌های شرکت‌ها در این حوزه است، گفت: «بستر نمایشگاه، بستر بسیار خوب و مثبتی برای فعالیت حداکثری و معرفی محصولات و ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان و فعال در حوزه نانو به بخش صنعت است. تعاملات با بازدیدکنندگان، بخش صنعت، دانشگاهیان خوب است اما نیازمند حمایت‌های بیشتری از سوی ستاد نانو، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و … هستیم؛ چراکه ۹۹ درصد شرکت‌هایی که در این رویداد شرکت می‌کنند، دانش‌بنیان هستند و شاید حمایت‌های مالی قوی‌ای نداشته باشد و اگر این حمایت‌ها افرایش پیدا کند، قطعا شرکت‌ها حضور فعال‌تری در نمایشگاه نانو خواهند داشت.‌»