مدرسه مهارتی توانا با هدف آموزش دانش‌آموزان در حوزه نانو راه‌اندازی می‌شود

حسین گیلانی، مدیر باشگاه دانش‌آموزش نانو با اشاره به اقدامات این غرفه در سیزدهمین نمایشگاه فناوری نانو بیان کرد: «مجموعه باشگاه نانو، وظیفه ترویج و آموزش فناوری نانو به دانش‌آموزان کشور را بر عهده دارد. در همین راستا، یکسری رویدادهایی مثل المپیاد آموزشی نانو، جشنواره طرح‌های دانش‌آموزش نانو، مسابقه ملی توانمند، آموزش‌های حضوری و آنلاین و تولید برخی محصولات آموزشی همچون کتاب و کیت‌های آموزشی را در دست انجام دارد.»

وی افزود: «درحال حاضر در غرفه باشگاه دانش‌آموزی نانو نمایشگاه جمع‌بندی‌ای از فعالیت‌ها و تمامی رویداد هایی که در طول یکسال برگزار شده است، ارائه خواهیم شد. به طور مثال برگزیدگان طرح‌های دانش‌آموزی نانو طرح‌های خود را ارائه خواهند کرد. همچنین بخش حضوری پنجمین دوره مسابقه ملی توانمند در این غرفه درحال برگزاری است. در این مسابقه هزار دانش‌آموز شرکت کردند که از این میان ۳۰ تیم برگزیده، هر روز ۱۰ تیم از ۱۰ تا ۱۲ مهرماه که روز آخر نمایشگاه است، مسابقه داده و نفرات برتر انتخاب می‌شوند.»

گیلانی ادامه داد: «در کنار برگزاری این رویدادها، ۹۰ آزمایشگاه را در کل کشور به نام شبکه آزمایشگاهی توانا تجهیز کردیم که برترین این آزمایشگاه‌ها از لحاظ فعالیت در این نمایشگاه حضور داشته و ضمن ارائه برنامه‌ها و اقدامات شان در بحث آموزش نیز به ما کمک می‌کنند.»

مدیر باشگاه دانش‌آموزی نانو با اشاره به تاثیر برگزاری این رویدادها در تقویت فعالیت دانش‌آموزان در حوزه نانو عنوان کرد: «نخستین سوالی که دانش آموزان وقتی می‌خواهند وارد این حوزه شوند، می‌‌پرسند، این است که این حوزه چه کارکردی در آینده برای آن‌ها دارد و چرا باید در این حوزه آموزش ببینند؟ برای اینکه کاربرد و آینده این حوزه را به آن‌ها نشان بدهیم، باید فضای مشخصی همچون همین غرفه‌ای که در نمایشگاه نانو داریم، فراهم کنیم تا دانش‌آموزان از نزدیک با حوزه نانو و کارکردهای آن آشنا شوند.»

وی ادامه داد: «همچنین از مدارس دعوت کرده ایم که به همراه دانش آموزان از غرفه باشگاه دانش‌آموزش نانو و خود نمایشگاه بازدید کنند. برنامه ریزی ما این است که دو هزار دانش‌آموز در این سه روز از نمایشگاه بازدید خواهند کرد. وقتی دانش آموزان از نزدیک با این فضا و شرایط فعالیتی آن آشنا شوند، قطعا به این سمت و سو حرکت خواهند کرد. هدف اصلی ما این است که دانش آموزان بتوانند برنامه ریزی درستی برای آینده خود داشته باشند. البته که در کنار دانش آموزان معلمان مدارس نیز با روند فعالیتی باشگاه آشنا شده و در صورت جذابیت برنامه ها آن را در مدارس خود اجرایی می کنند.»

گیلانی در ادامه عنوان کرد: «برنامه‌های باشگاه در آینده این است که رویدادهای حال حاضر را همچون مسابقه ملی توانمند، المپیاد نانو، جشنواره طرح‌های دانش‌آموزشی و دوره‌های آموزشی دانش‌آموزان با رویکرد توسعه‌ای دنبال کند و این جریان اصلی‌ترین اولویت حال حاضر باشگاه است. البته درحال طراحی یک رویداد جدیدی هم تحت عنوان مدرسه مهارتی توانا هستیم که یک سری آموزش‌ها را به صورت منتورینگ به دانش‌آموزان ارائه خواهد شد، به این معنا که دانش‌آموزان توسط برخی از منتورها و مشاوران این حوزه در حوزه پژوهش آموزش داده می‌شوند. این برنامه با برند منتوریسم از اوایل آبان‌ماه در آزمایشگاه‌ها، پژوهش‌سرا و مدارس راه‌اندازی می‌شود.