تولید بخاری‌های نانویی که با گاز کار می‌کنند

فرست‌گرافن (First Graphene) و ZEBCO برای تولید دستگاه گرمایشی، همکاری می‌کنند. فناوری این دستگاه، به صورت پتنتی در حال ثبت است.

فرست‌گرافن با استفاده از گرافن PureGRAPH خود، و با همکاری شرکت ZEBCO مستقر در بریتانیا، یک دستگاه گرمایش منحصر به فرد را توسعه داده است. طرفین قرارداد توسعه مشترک (JDA) را برای ساخت این دستگاه امضا کرده‌اند. این ابزار گرمایشی برای استفاده در تاسیسات جدید مناسب بوده و همچنین در سیستم‌های بخاری خانگی و تجاری فعلی قابل نصب است.

ZEBCO کمک هزینه اولیه ۸۷۰۰۰ دلاری را از صندوق نوآوری Fast Start Innovate UK دریافت کرده است تا مطالعات امکان‌سنجی را انجام دهد و یک واحد اثبات مفهوم را در شش ماه آینده توسعه دهد. انتظار می‌رود این دستگاه صرفه‌جویی در  مصرف انرژی، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را به دنبال داشته باشد و عاملی برای تامین گرمایش خانگی ایمن‌تر باشد.

مایکل بل مدیرعامل فرست‌گرافن، گفت: «این توافق با ZEBCO گام مهمی در جهت بهبود بهره وری انرژی گاز است، در زمانی که عرضه جهانی گاز طبیعی تحت فشار باورنکردنی است. این فناوری به خواص حرارتی منحصر به فرد محصولات PureGRAPH ما متکی است. این موضوع ثابت شده است و اکنون تمرکز بر توسعه سریع یک نمونه اولیه کار برای ارزیابی و تجاری‌سازی با بازیگران پیشرو در بخش گرمایش و تاسیسات است. این فناوری یک برنامه کاربردی دیگر برای گرافن شرکت فرست‌گرافن است.»

انتظار می رود فناوری گرمایش با گرافن افزایش مصرف گاز طبیعی را ۲۰ تا ۳۰ درصد نسبت به دیگ‌های بخار فعلی خانگی بهبود بخشد. همچنین، به دلیل ماهیت دستگاه، انتشار اکسید نیتروژن (NOx) و مونوکسید کربن کاهش یا حذف می‌شود، که با توجه به اینکه NOx دارای ضریب پتانسیل گرمایش جهانی است که ۳۰۰ برابر بیشتر از دی اکسید کربن است، این موضوع اهمیت زیادی دارد.

این دستگاه همچنین با گاز هیدروژن به عنوان منبع سوخت سازگار است، که آن را به یک عامل کلیدی برای اقتصاد رو به رشد هیدروژن تبدیل می‌کند.

فرست‌گرافن و ZEBCO قبلاً بحث‌هایی را با شرکت‌های تاسیساتی پیشرو مستقر در بریتانیا و تامین‌کنندگان سیستم‌های گرمایشی برای کشف فرصت‌های تجاری برای فناوری جدید آغاز کرده‌اند.

این دستگاه با یک درخواست ثبت اختراع که به طور مشترک توسط این دو شرکت ارائه شده، محافظت می‌شود.

توماس مک گی، مدیر ارشد فناوری ZEBCO، گفت: «ما برای رابطه خود با فرست گرافن ارزش زیادی قائل‌ایم. مواد گرافن این شرکت عاملی برای تحقق پتانسیل کامل سیستم‌های گرمایش منحصربه‌فرد ما هستند و ما مشتاقانه منتظریم تا با همکاری یکدیگر راه حل خود را از طریق برنامه توسعه مشترک خود پیش ببریم.»