شرکت شِل، از سوپرباتری نانویی استفاده خواهد کرد

شرکت اسکلتون تکنولوژیز (Skeleton Technologies) به طور رسمی سوپرباتری (SuperBattery) خود را راه‌اندازی کرد و شرکت شل (Shell) را به‌عنوان شریک خود معرفی نمود. اسکلتون تکنولوژیز در حال پیوستن به کنسرسیوم تحت رهبری شل برای ارائه راه حل‌های برق رسانی برای سایت‌های استخراج است.

سوپرباتری یک فناوری نوآورانه است که ویژگی‌های ابرخازن‌ها و باتری‌ها را ترکیب می‌کند. این باتری نانویی حاوی گرافن، برای پاسخگویی به نیازهای چندین بخش توسعه یافته است و در حال حاضر در خودروهای الکتریکی هیبریدی و سلول سوختی، اتوبوس‌ها، کامیون‌ها و زیرساخت‌های شارژ استفاده و/یا آزمایش می‌شود.

تعاوی مادیبرک مدیرعامل و یکی از بنیان‌گذاران اسکلتون تکنولوژیز، می‌گوید: «اسکلتون تکنولوژیز به دنبال بخش پرقدرت بازار ذخیره‌سازی انرژی است و ما اندازه بازار قابل دسترسی را ۹۵ میلیارد یورو تخمین می‌زنیم. در حال حاضر، نکته کلیدی این است که با افزایش مقیاس پیش برویم و هدف ما توسعه کسب و کارمان پیرامون SuperBattery از طریق شرکای کلیدی مانند شل است.»

گریشا سائوبرگ معاون بخش کربن زدایی و نوآوری درشل توضیح می‌دهد: «چالش کربن‌زدایی بسیار زیاد است، اما غیرممکن نیست. ما مفتخریم که در کنار اسکلتون تکنولوژیز و اعضای کنسرسیوم برای آزمایشی جدید راه‌حل‌های برقی‌سازی برای وسایل نقلیه خارج از جاده کار می‌کنیم و نشان می‌دهیم که چگونه مشارکت و همکاری نزدیک می‌تواند به کسب و کارهای حوزه استخراج در رسیدن به اهداف زیست محیطی خود کمک کند. فناوری اسکلتون تکنولوژیز با ارائه شارژ فوق سریع در کمتر از ۹۰ ثانیه به این معنی است که این راه حل می‌تواند به شرکت‌های استخراج کننده کمک کند تا انتشار گازهای گلخانه‌ای را بدون به خطر انداختن بازده کاهش دهند.»

این کنسرسیوم ۹ عضوی، از جمله اسکلتون تکنولوژیز و شل، گرد هم آمده‌اند تا راه حل‌های الکتریکی برای وسایل نقلیه خارج از جاده را معرفی کنند که در می ۲۰۲۲ به عنوان یکی از ۸ برنده “Charge On Innovation Challenge” صنعت معدن اعلام شد.

این راه حل یک سیستم برق رسانی سراسری است که انتشار گازهای گلخانه‌ای را بدون به خطر انداختن کارایی یا ایمنی کاهش می‌دهد، در حالی که هدف آن رقابتی بودن هزینه در برابر عملیات‌های دیزلی است. در این پروژه، شارژ فوق‌العاده سریع با SuperBattery جدید اسکلتون تکنولوژیز، ذخیره‌سازی انرژی در خودرو، تامین برق و ریزشبکه‌ها را امکان پذیر می‌کند.

تعاوی مادیبرک ادامه می دهد: «در ۷ سال آینده، بخش استخراج یک فرصت درآمدی چند میلیاردی برای اسکلتون تکنولوژیز است. این شرکت بر کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در بخش هایی که به سختی کربن زدایی می شوند متمرکز است. اما ما به تنهایی نمی‌توانیم به آن دست پیدا کنیم، فقط با همکاری مشترک می‌توانیم آن را انجام دهیم. همکاری نزدیک با شل برای ما کلیدی است.»

SuperBattery چندین مزیت را با هم ترکیب می‌کند که آن را برای راه‌حل‌های الکتریکی‌سازی شل برای وسایل نقلیه خارج از جاده مناسب می‌کند. مواد منحنی گرافن ثبت اختراع شده اسکلتون تکنولوژیز در مقایسه با باتری‌های لیتیوم یون استاندارد، امکان شارژ ۱۰۰ برابر سریع‌تر را فراهم می‌کند. SuperBattery که در خودروهای خارج از جاده استفاده می‌شود، در کمتر از یک دقیقه شارژ می‌شود، بنابراین به زمان شارژ بسیار کمتری در روز نیاز دارد: کمتر از یک ساعت، در حالی که با باتری لیتیوم یونی به ۶.۵ ساعت نیاز است. بنابراین زمان بیشتری را می توان برای استخراج و کمتر برای شارژ کردن صرف کرد. SuperBattery دارای ۵۰۰۰۰ چرخه عمر است و عاری از کبالت، مس، نیکل و گرافیت است. همچنین بسیار ایمن‌تر از باتری لیتیوم یونی است.