استفاده صنعتی از ترانزیستور اثر میدان مبتنی بر گرافن در بخش تشخیص طبی

شرکت آرچر متریالز با توسعه فناوری ترانزیستور اثر میدان مبتنی بر گرافن به دنبال استفاده از آن در پلتفرم‌های تشخیص طبی است.

شرکت آرچر متریالز (Archer Materials) در استرالیا، ترانزیستور اثر میدانی مبتنی بر گرافن (gFET) ساخته است که می‌تواند در محیط‌های مرطوب کار کند. دستگاه gFET یک قطعه با قابلیت حسگری است که در کاربردهای پزشکی مانند دیجیتالی کردن سیگنال‌های زیستی نظیر سیگنال‌های آنالیت‌های ویروس یا باکتری هدف استفاده می‌شود. نوآوری تراشه‌های زیستی با سیستم‌های میکروسیال پیشرفته ادغام می‌شود تا امکان ساخت پلت‌فرم‌های دستگاه آزمایشگاه روی تراشه را فراهم کند که برای تشخیص‌های پزشکی طراحی شده‌اند.

این شرکت توضیح داد که ادغام gFET  با میکروسیالات روی تراشه به طور بالقوه امکان چندگانه‌سازی مانند توانایی موازی کردن تشخیص چندین هدف زیستی در نمونه‌های مایع روی یک تراشه را فراهم می کند. در چنین فناوری، ابعاد نمونه می‌تواند در حد یک قطره  باشد.

این نوآوری می‌تواند از اتصال مایعات به مدار مجتمع جلوگیری کند، در حالی که همزمان سیگنال‌های الکترونیکی را، با استفاده از نمونه مایع به عنوان بخشی از فرآیند، دریافت می‌کند.

این ترانزیستور از یک صفحه گرافن با ضخامت یک اتم تشکیل شده است تا به‌عنوان یک حسگر فوق حساس عمل کند. این کار یک پیشرفت هیجان‌انگیز برای تحقق فناوری زیست‌چیپ عملیاتی در آرچر است.

تا کنون، این شرکت توانایی‌های ساخت خود را تقویت کرده است، برای ساخت بهترین تراشه‌ها در کلاس زیر ۱۰ نانومتر، آرچر فعالیت‌های آزمایشی را اغاز کرده است و اخیراً اجزای تراشه‌های زیستی نانومتری را در کانال‌های میکروسیال روی بسترهای سازگار با تراشه ساخته و ادغام کرده است. آرچر در حال حاضر بر روی ساخت میکرو و نانو اجزای دستگاه زیست‌تراشه و ادغام این اجزا با واکنش‌های شیمیایی برای تشخیص بیماری‌ها متمرکز است، که چالش‌های فناورانه قابل‌توجهی را برای تجاری‌سازی دستگاه‌های آزمایشگاه روی تراشه ایجاد می‌کند.