تلاش و رغبت بازار برای استانداردسازی در حوزه گرافن

براساس گزارشی که به تازگی منتشر شده، از سوی بازیگران صنعتی بازار، رغبت زیادی برای استانداردسازی در حوزه گرافن وجود دارد که دلیل آن تاثیر مثبت آن بر تجاری‌سازی این ماده است.

IDTechEx بیش از یک دهه است که صنعت نانو کربن را بررسی می‌کند. این مرکز به تازگی گزارشی درباره بازار گرافن منتشر کرده‌ و با عنوان “ارزیابی بازار گرافن و مواد دوبعدی ۲۰۲۳-۲۰۳۳” منتشر کرده است، که شامل پیش‌بینی حجم و ارزش بازار در طول ده سال، طبقه‌بندی بر اساس برنامه‌های کاربردی گرافن، پروفایل‌های بازیگران و مطالعات جانبی دیگر است. این گزارش بر تلاش‌ها برای اجرای استانداردسازی در صنعت گرافن و مسائلی که بر این تلاش تأثیر می‌گذارد، تمرکز دارد.

به‌عنوان بخشی از این تحقیقات طولانی مدت در صنعت نانوکربن، IDTechEx به طور منظم با اعضای برجسته صنعت گرافن صحبت کرده است و یکی از نکات مهم، نیاز به استانداردسازی قابل اعتماد در این حوزه است. مشتریان اظهار داشتند که تامین‌کنندگان مختلفی که مواد گرافنی را ارائه می‌کنند، اعتماد آن‌ها را برای افزایش تولید محصولات حاوی گرافن افزایش می‌دهند. اکثر تولیدکنندگان گرافن احساس می‌کنند که مایل به استانداردسازی هستند تا اطمینان حاصل شود که تمام محصولاتی که به‌عنوان گرافن فروخته می‌شوند، واقعا گرافن هستند. این استانداردسازی موجب حذف مواد گرافیتی از صنعت گرافن می‌شود و در نتیجه احتمال وجود ناخالصی در نمونه‌های گرافنی تحویل داده شده به مشتریان را کم کرده و مانع از دست رفتن اعتقاد و اعتماد به پیشرفتی که گرافن می‌تواند ارائه دهد، خواهد شد.

وضعیت کنونی برای فروش مواد به بازارهای منطقه‌ای خاص، با نهادهای حاکم از جمله EPA، FDA، و REACH، نیازمند تأییدیه نظارتی است. نمونه‌ای از مزایای دستیابی به چنین اعتباری را می‌توان در شرکت NanoXplore مشاهده کرد، که در آگوست ۲۰۲۱ اعلام کرد که طبق قانون با EPA برای کنترل مواد سمی موافقت کرده‌است. این توافق به NanoXplore اجازه می‌دهد تا ماده گرافنی خود را به‌عنوان افزودنی برای طیف وسیعی از مواد کامپوزیتی، مانند پلاستیک و الاستومر، «بدون محدودیت حجمی سالانه» ارائه کند. این اعلامیه پس از یک قرارداد تامین و توزیع با Gerdau Graphene منتشر شد که از توانایی گسترش کاربردهای گرافن در مقیاس صنعتی در قاره آمریکا پشتیبانی می‌کند. NanoXplore همچنین در ایجاد کنسرسیوم ثبت گرافن REACH در اروپا در کنار AGM و Sixth Element فعال بوده است و از آن زمان شرکت‌های دیگری مانند First Graphene به آن‌ها ملحق شده‌اند.

اگر نهادهای نظارتی منطقه‌ای هنگام تنظیم مقررات فردی خود به یک استاندارد واحد ارجاع دهند، می‌تواند برای همه در صنعت مفید باشد. چندین بازیگر در یک کنسرسیوم گرد هم آمده‌اند تا چارچوب مورد تایید سازمان بین‌المللی استاندارد (ISO) را برای مواد گرافن تجاری موجود ایجاد کنند. کمیته فنی (TC) 229 با توجه به فناوری نانو ایجاد شده است و وظیفه توسعه استانداردها در طیف وسیعی از پارامترها را بر عهده دارد. در مجموع، ISO/TC 229 تلاش می‌کند تا مقادیر پایه را برای ۱۹ ویژگی قابل اندازه‌گیری در یک ماده گرافن ایجاد کند – از جمله ابعاد فیزیکی فوق‌الذکر، اما همچنین معیارهای دیگری مانند محتوای اکسیژن، عملکرد و نقص‌های ساختاری را در نظر می‌گیرد.