خط لوله‌های انتقال نفت و گاز در کانادا با فناوری‌نانو محافظت می‌شوند

شرکت دایرکت-سی با استفاده از نانوذرات، رنگ‌های هوشمندی ساخته است که می‌تواند نشت نفت و گاز را در خطوط انتقال تشخیص دهد.

بیش از ۴۵۰۰۰۰ کیلومتر خط لوله از آلبرتا عبور می‌کند. شرکت‌های نفت و گاز از فناوری‌های مختلفی برای شناسایی نشت‌ استفاده می‌کنند، اما بیشتر آن‌ها برای تشخیص نشت‌هایی هستند که موجب حوادث در مقیاس بزرگ می‌شوند.

آدریان بانیکا، مدیرعامل دایرکت-سی (Direct-C) گفت: «این روش‌های رایج فقط در تشخیص نشت‌های بزرگ خوب هستند. اگر شما اختلال عمده‌ای در تولید داشته باشید، آن را تشخیص خواهد داد اما تراوش‌های کوچک که در طول زمان و در مکان‌های بحرانی می‌تواند منجر به آسیب‌های زیادی شود، را تشخیص نمی‌دهد.»

دایرکت-سی یک شرکت مستقر آلبرتا است که از فناوری نانو استفاده می‌کند تا نه تنها نشت‌ها را شناسایی کند، بلکه تراوش‌های کوچک در خطوط نفت و گاز را نیز شناسایی می‌کند.

آدریان بانیکا می‌افزاید: «ما پلیمرهای خاصی را انتخاب کرده و نانوذرات را درون آن مخلوط می‌کنیم تا یک سیستم رنگ هوشمند ایجاد کنیم که وقتی آن را روی سطحی اعمال می‌کنیم، می‌توان از آن رنگ برای تشخیص آنچه در آن سطح اتفاق می‌افتد استفاده کرد.»

این نانوذرات برای ایجاد چیزی که آدریان بانیکا آن را «رنگ هوشمند» می‌نامد، استفاده می‌شود که فقط به هیدروکربن‌های مایع مانند گاز طبیعی واکنش نشان می‌دهد.

این ماده روی یک بستر اسپری شده و به مدارها متصل می‌شود، البته پیش از آن به نوار حسگر با عرض یک اینچ و طولی تا ۱۰۰ متر تقسیم شود. سپس آن نوار به خطوط لوله متصل می‌شود، جایی که می‌تواند کوچکترین نشتی‌ها را کنترل و تشخیص دهد.

رگولاتور انرژی آلبرتا می‌گوید: «ما به هر گونه فناوری قابل اعتماد و نوآورانه جدید برای بهبود بیشتر عملکرد خط لوله و کاهش خطرات برای عموم و محیط‌زیست علاقمند هستیم.»