محلول نانویی ضدعفونی کننده میوه و سبزیجات/فناوری سبز با اثربخشی بالا

شرکت دانش‌بنیان پلیمر پژوهان امیرکبیر فرمولاسیونی برای مواد ضدعفونی‌کننده میوه و سبزیجات ارائه کرده که نسبت به محلول‌های شیمیایی اثربخشی بالاتر داشته و در عین حال به دلیل بهره‌مندی از مواد گیاهی، یک فناوری سبز محسوب می‌شود.

فرهاد جمالی، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پلیمر پژوهان امیرکبیر می‌گوید: «این فرمولاسیون هم نقش ضدعفونی‌کننده داشته و هم پاک‌کننده است. از ترکیبات معدنی، کیتوسان و نانوآمولیسیون حاوی روغن‌های گیاهی در آن استفاده شده است. به دلیل وجود روغن‌های آویشن و دارچین خواص ضدعفونی‌کننده داشته و همچنین به دلیل ویژگی پاک‌کنندگی، سطح میوه و سبزیجات را از مواد شیمیایی پاک می‌کند. بعد از شستشو با این محلول، برخلاف شستشو با آب، با گذشت زمان میوه و سبزیجات به سرعت پلاسیده نمی‌شوند. آزمایش‌های ما نشان داد که خیارهایی که با این محلول شستشو داده شده‌اند بعد از دو هفته ماندگاری در یخچال هنوز طراوات اولیه را دارند در حالی که خیارهایی که با آب شستشو داده شده باشند، مغز خیار دچار خرابی می‌شود. این محلول روی سیب و گیلاس نیز با موفق آزمایش شده است. همچنین شستشوی مرغ با این محلول موجب می‌شود بوی بد مرغ در حین پختن به سرعت از بین برود.»
مهندس جمالی می‌افزاید: «یکی از جنبه‌های جالب این فناوری، کنسانتره بودن آن و نیاز به رقیق‌سازی بالای آن است. این محلول به نسبت یک به صد رقیق می‌شود یعنی در یک لیتر آب، تنها ده سی‌سی کنسانتره باید ریخته شود. در نتیجه مصرف آن بسیار کم است.»
این فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد رشته مهندسی پلیمر دانشگاه صنعتی امیرکبیر می‌گوید: «در حال اخذ مجوزهای بخش سلامت هستیم تا این محصول را وارد بازار کنیم. در قدم اول هدف ما بازار بخش خانگی است، هر چند با اندکی تغییر فرمولاسیون، نسخه ویژه صنایع را نیز آماده خواهیم کرد. این فناوری با الهام از دو محصول خارجی ساخته شده که در واقع تلفیق آن دو محصول بوده و ما به صورت ابتکاری، فرمولاسیون نانوآمولیسیون را نیز به آن اضافه کردیم.»
مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پلیمر پژوهان امیرکبیر می‌گوید: «ما ابتدا روی تولید کیتوسان کار می‌کردیم اما بررسی‌های بازار نشان داد که هنوز این فناوری در ایران به خوبی تجاری‌سازی نشده است، از این رو به سراغ کاربردهای کیتوسان رفتیم و وارد مسیر تولید مواد ضدعفونی‌کننده میوه و سبزیجات شدیم. ضدعفونی‌کننده‌های سنتی نظیر سرکه و جوش‌شیرین اثرات نامطلوب روی میوه و سبزی دارند و اثربخشی آن‌ها نیز ایده‌آل نیست، در حالی که این فناوری نانویی بسیار اثربخش‌تر از روش‌های سنتی و شیمیایی است.»
لازم به ذکر است که شرکت دانش‌بنیان پلیمر پژوهان امیرکبیر از شرکت‌های حاضر در دوره‌های پیش‌شتاب‌دهی ستاد نانو بوده و در برنامه‌های حمایتی نانومچ نیز حضور داشته و در حال حاضر در آیکن مستقر است.