نصب دستگاهی که گاز گلخانه‌ای را جذب می‌کند؛ گرافن محصول جانبی این فناوری است

شرکت بریتانیایی لویدیان (Levidian) اولین دستگاه تبدیل متان به هیدروژن را نصب کرد. این شرکت با همکاری گروه Eco، اولین دستگاه لوپ (Loop) کاهش گاز گلخانه‌ای خود را در اسکاتلند نصب کرد.

این دستگاه که در جنوب اسکاتلند مستقر خواهند شد، متان را به اتم‌های هیدروژن و کربن شکسته و با کربن حاصل از آن گرافن تولید می‌کند. این روند بدون استفاده از کاتالیزورها یا مواد افزودنی صورت می‌گیرد.

جان هارتلی، مدیرعامل لویدیان گفت: «Loop ابزاری قدرتمند برای دکربونیزاسیون صنعتی خواهد بود و با جاه‌طلبی‌های سبز اسکاتلند متناسب است. ما مشتاقانه منتظر همکاری با Eco برای استقرار این ادوات و تولید گرافن هستیم. با این کار می‌توانیم به سمت دنیایی عاری از تولید گاز گلخانه‌ای حرکت کنیم.»

دستگاه لوپ لویدیان، برای اولین بار در سطح جهانی است که از توانایی جداسازی کاملاً یکپارچه هیدروژن برخوردار است. این دستگاه هیدروژن و گرافن را برای پروژه‌های تحقیق و توسعه تأمین می‌کند.

این شرکت برنامه‌هایی برای اضافه کردن ۶۰ دستگاه Loop1000 در اسکاتلند در طی پنج سال آینده دارد. لویدیان ادعا می‌کند که هر Loop1000 این امکان را دارد که هر سال ۲۴۰۰ تن CO2 را حذف کند.

شرکت اسکاتلند جنوبی (SOSE) متعلق به گروه اکو ۳۳۱،۰۰۰ پوند کمک مالی به بودجه ۶۰ حلقه داده است. دکتر مارتین والنتی گفت: «SOSE از راه‌اندازی و آزمایش این فناوری با گروه Eco حمایت می‌کند، که تمرکز آن بر مصرف گاز طبیعی و متان و تجزیه آن برای تأمین هیدروژن و گرافن است. گرافن تولید شده از این روش، می‌تواند برای راه‌حل‌های کم انرژی برای گرم کردن مناسب باشد.»

سامانه LOOP با تجزیه متان به هیدروژن و گرافن، کربن‌زدایی می‌کند، که هیدروژن تولید شده می‌تواند بلافاصله به‌عنوان یک ترکیب گازی برای حمایت از کربن‌زدایی صنعتی استفاده شود، در حالی که گرافن می‌تواند برای بهبود عملکرد طیف گسترده‌ای از محصولات از جمله لوازم الکترونیکی مصرفی و کالاهای ورزشی به کار گرفته شود. ادعا می‌شود که سیستم LOOP به طور یکپارچه به زیرساخت‌های موجود متصل است و می‌تواند به کسب و کارها کمک کند تا با استفاده از ترکیب تمیزتر هیدروژن و متان در محل، به کاهش انتشار کربن تا ۴۰ درصد کمک برسند.