باتری نانویی، با شلیک گلوله تست شد!

یکی از باتری‌های لیتیوم یون مدل ۱۸۶۵۰ LI-Ion حاوی گرافن شرکت انرژی نانوتک (Nanotech Energy) مورد اصابت گلوله‌ای با سرعت ۲،۹۱۷ فوت در ثانیه قرار گرفت. علی رغم نیروی بسیار بالای این ضربه، باتری دچار آتش‌سوزی نشد و هنوز هم شارژ خود را نگه داشته است.

برای مقایسه، به یک باتری تجاری رقیب توسط گلوله‌ی ۴٫۵BRA با سرعت ۲،۹۱۵ فوت در ثانیه شلیک شدکه بلافاصله دچار شعله‌های آتش شد و پس از آن امکان شارژ خود را نیز از دست داد.

دکتر جک کاواناگ، مدیرعامل شرکت انرژی نانوتک گفت: «در روزها و هفته‌های اخیر به دلیل آتش‌سوزی‌هایی که اتفاق افتاده، ایمنی باتری به شدت مورد توجه قرار گرفته است. آتش‌سوزی آپارتمان مرتفع در NYC فقط یکی از آتش‌سوزی‌های بسیاری است که توسط باتری‌های سنتی لیتیوم یون ایجاد شده است. فناوری باتری بخش مهمی از آینده انرژی است، اما باید ایمنی را همیشه لحاظ کنیم. دقیقاً به همین دلیل است که ما در حال پیشگامی توسعه باتری ایمن هستیم.»

نتایج آزمایش جدید یافته‌های قبلی را در مورد باتری‌های لیتیوم یون حاوی گرافن شرکت انرژی نانوتک تقویت می‌کند. در تابستان سال ۲۰۲۲، آن‌ها از باتری‌های استاندارد لیتیوم یون در دو آزمایش استفاده کردند.

در یکی از آزمایش‌های سوراخ‌کاری، باتری‌های سنتی لیتیوم یون در کسری از ثانیه به دمای ۷۰۰ درجه سانتی‌گراد رسیدند. در مقابل، باتری‌های دارای گرافن شرکت انرژی نانوتک دست نخورده باقی مانده و بدون آتش‌سوزی، انفجار و فقط یک سوراخ کوچک در سلول باتری باقی ماند.

در آزمایش حرارتی، هر دو باتری تا دمای بسیار بالا گرم شدند. باتری سنتی لیتیوم یون با تغییر غیر قابل برگشت و به طور کامل در دمای ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد سوزانده شد. در مقابل، هنگامی‌که یک باتری دارای گرافن شرکت انرژی نانوتک تا ۱۵۰ درجه سانتی‌گراد گرم شد، عملکرد خود را تقریباً دو ساعت نگه داشت. حتی گرم کردن باتری تا ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد باعث تخلیه سلول می‌شود ، اما آتش‌سوزی یا انفجار وجود ندارد.

باتری‌های اختصاصی غیرقابل اشتعال شرکت انرژی نانوتک بی‌خطر و ماندگار هستند و دارای دامنه دمای عملیاتی شدید از منفی۴۰ درجه سانتیگراد تا بالای۶۰ درجه سانتی‌گراد هستند. شرکت انرژی نانوتک می‌تواند نمونه‌هایی از سلول‌های باتری با گرافن را به صورت کیسه‌ای و استوانه‌ای ارائه دهد.