نانومحصولی برای کاهش مصرف انرژی در بخش حفاری چاه

شرکت نانومالزیا (Nanomalaysia) به تازگی محصول Synergy 10AS Nano را ارائه کرده است، که یک افزودنی هدر رفت مایعات حفاری بوده که به صورت پتنتی به ثبت رسیده است.

این شرکت گفت که عرضه این محصول به دنبال آزمایش موفقیت‌آمیز چهار ساله و مرحله توسعه با سیاست ملی انرژی مالزی برای کاهش انتشار کربن از طریق بهبود بهره‌وری انرژی است.

به‌عنوان تلاش برای کاهش بیشتر مصرف انرژی در صنعت نفت و گاز کشور، تولید انبوه افزودنی‌های هدر رفت سیال مبتنی بر گرافن-کربوکسی متیل ساگو (GCSS) برای حفاری، انجام شد. این پروژه با همکاری بین شرکت نانومالزیا، MY Synergy Factors (M) Sdn Bhd (MSF) و Universiti Teknologi Petronas (UTP) انجام شد.

این پروژه با سرمایه‌گذاری حدود ۱/۷۵ میلیون رینگیت تحت برنامه اقدام ملی گرافن (NGAP) 2020 انجام می‌شود، که با همکاری صنایع و دانشگاه‌های مالزی از طریق مدل سازنده سرمایه‌گذاری نانومالزیا، بر توسعه فناوری‌های مبتنی بر گرافن متمرکز شده است.

Synergy 10AS NANO برای حل هزینه بالای عملیات حفاری طراحی و تولید شده است که با کنترل هدررفت مایعات حفاری (DF) در فشار و درجه حرارت بالا (HPHT) به این هدف می‌رسد و در این مسیر به دنبال برآورده کردن تقاضای مشتری برای محصولات افزودنی HPHT DF با قیمت رقابتی است.

دکتر رضل خوری احمد، مدیر اجرایی شرکت نانومالزیا گفت: «Synergy 10as Nano نیاز به بهبود بهره‌وری انرژی در بخش نفت و گاز را برطرف می‌کند.»

وی افزود: « استفاده از GCS به‌عنوان یکی از مؤلفه‌های اصلی، آن را به یک جایگزین سازگار با محیط زیست و مقرون به صرفه برای حفاری محصولات سیال در حال حاضر در بازار تبدیل می‌کند و پیچیدگی اقتصاد بازیافتی را ساده‌تر می‌کند. این پروژه در راستای پیش بینی در مورد نیاز به این فناوری در صنعت نفت و گاز از چند سال پیش آغاز شده است که پاسخی به موقع و واضح به سیاست ملی انرژی است. این محصول گامی به سمت کاهش انتشار کربن است.»