استفاده از خطوط لوله‌ گاز طبیعی برای انتقال هیدروژن

شرکت آمریکایی اوشیانیت (Oceanit)، موفق به توسعه روشی خالق‌العاده شده‌ که به کمک آن می‌توان از خطوط لوله گاز طبیعی برای انتقال هیدروژن استفاده نمود. به این منظور، یک پوشش محافظ نانویی بر روی لوله‌ها اعمال شده که محافظت در برابر تردی هیدروژنی ایجاد نموده و امکان استفاده از همین خطوط موجود برای انتقال مخلوط گاز طبیعی و هیدروژن را فراهم می‌نماید. به کمک این فناوری، دیگر برای حرکت به سمت دنیای بدون کربن نیازی نیست که همه زیرساخت‌های خطوط لوله انتقال گاز را به صورت کامل تغییر داده و به راحتی می‌توان آن‌ها را اصلاح نمود.

در نمایشگاه و کنفرانس بین‌المللی نفت ابوظبی ۲۰۲۲ (ADIPEC) که در سوم نوامبر سال جاری میلادی به پایان رسید، فناوری‌های جدید هیدروژنی مهمی به نمایش گذاشته شد که ممکن است به تسریع تبدیل انرژی جهانی به آینده‌ای بدون کربن کمک نماید. در این کنفرانس، اوشیانیت که یک شرکت نوآوری مستقر در هاوایی آمریکا است، در ارائه‌ای با موضوع «دستیابی به کربن‌زدایی از طریق تبدیل خطوط لوله‌ موجود برای مخلوط‌های هیدروژن و متان»، از فناوری نانویی جدیدی به نام «HydroPel» رونمایی نمود.

اگرچه هیدروژن به عنوان سوخت آینده در نظر گرفته می‌شود، اما بسیاری از کارشناسان بر این باورند که برای حرکت به سمت تحول بکارگیری هیدروژن، باید بتوان آن را به راحتی از طریق خطوط لوله منتقل نمود، درست مانند گاز طبیعی و آنچه امروزه برای جابجایی آن دیده می‌شود. با این حال، جابجایی مقادیر زیادی هیدروژن در خطوط لوله، یک خطر منحصر‌به‌فرد دارد: تردی و شکنندگی! این پدیده زمانی اتفاق می‌افتد که مولکول‌های ریز هیدروژن در فلزات وارد شده و آن را شکننده نموده و در نهایت منجر به ترک خوردن و شکستگی می‌شوند.

به دلیل این خطر، بسیاری از کارشناسان بر این باورند که باید خطوط لوله کاملاً جدیدی مخصوص انتقال هیدروژن ساخته شود که احتمالاً از فلزات گران‌قیمت مقاوم در برابر شکنندگی ساخته شده‌اند. از آن مهمتر، برای دسترسی وسیع به هیدروژن، بایستی این خطوط گران‌قیمت مشابه شبکه‌های خط لوله گاز طبیعی موجود در همه جا گسترده شوند و این نیازمند هزینه‌های زیرساختی قابل توجهی خواهد بود. ایالات متحده به تنهایی بیش از ۳ میلیون مایل خط لوله گاز طبیعی داشته و تکرار این شبکه گاز برای هیدروژن هزینه و زمان زیادی را در بر خواهد داشت. با این حال، معرفی «HydroPel» نشان‌دهنده یک تغییر کامل در بازی است.

«HydroPel» یک عملیات سطحی پیشرفته است که یک سد محافظ نانویی روی لوله‌های فولادی ایجاد نموده و از نفوذ و تردی جلوگیری به عمل می‌آورد. این پوشش را می‌توان در محل بر روی خطوط لوله موجود اعمال نموده و در نتیجه توانایی اصلاح میلیون‌ها مایل زیرساخت ایمن برای انتقال مخلوط‌های گاز طبیعی/ هیدروژن را فراهم نمود.

اوشیانیت اخیراً با شرکت «Hawai’i Gas» که تنها شرکت دارنده امتیاز برای تأمین گاز طبیعی در ایالت اوهایو است، مشارکتی را در راستای افزودن مقادیر بیشتری از هیدروژن به مخلوط گازهای طبیعی آغاز نموده است. این شرکت تأمین کننده انرژی در حال حاضر نیز از فشارهای کم هیدروژن در گاز طبیعی استفاده می‌کند و آغاز این همکاری و استفاده از «HydroPel» در خطوط لوله آن، می‌تواند امکان استفاده از درصدهای بیشتر هیدروژن را نیز ممکن نماید.