راهکاری برای کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن از کشتی‌ها و تولید نانولوله‌کربنی!

با همکاری دو شرکت فنلاندی قرار است سامانه‌ای در کشتی‌ها استقرار یابد که از LNG برای تولید هیدروژن استفاده شود. نانولوله‌کربنی یکی از محصولات جانبی این فرآیند است.

شرکت وارتسیلا (Wärtsilä) و هیکامیت (Hycamite) برای توسعه فناوری تولید هیدروژن از LNG وارد همکاری مشترک می‌شوند.

هیکامیت یک شرکت خصوصی فنلاندی است که متخصص در توسعه فناوری تجزیه ترمو کاتالیزوری (TCD) متان برای تولید هیدروژن پاک و کربن جامد است. این دو شرکت توافقنامه توسعه مشترک امضا کردند تا تولید مقرون به‌صرفه هیدروژن از LNG کشتی‌ها را انجام دهند.

طرح مفهومی تا اواسط سال ۲۰۲۳ آماده خواهد شد و واحد آزمایش نمونه اولیه در نیمه دوم سال ۲۰۲۴ آماده خواهد شد.

این فناوری به زیرساخت‌های LNG موجود اجازه می‌دهد تا تولید هیدروژن را با سیستم تأمین گاز سوخت LNGPAC  وارتسیلا انجام دهد. با تولید هیدروژن می‌توان دی اکسید کربن تولید شده را کاهش داد. از طرف دیگر، هیدروژن نیز می‌تواند در سلول‌های سوختی کشتی‌ها استفاده شود.

این فناوری در اصل می‌تواند برای کلیه کشتی‌های مجهز به سیستم سوخت LNG استفاده می‌شود. هنگام استفاده از این راه حل در کشتی ردپای کربن منفی نیز امکان‌پذیر می‌شود.

محصول جانبی این فرآیند کربن جامد است که بر خلاف فناوری‌های معمولی که دی‌اکسیدکربن را به‌عنوان یک محصول جانبی تولید می‌کنند، می‌توانند به راحتی ذخیره و مدیریت شوند. کربن تولید شده از آلوتروپ‌های درجه بالا، مانند گرافیت صنعتی و نانولوله‌های کربن تشکیل شده است و از این طریق جریان درآمد اضافی را ارائه می‌دهد.

ماتیاس جیسون، از مدیران وارتسیلا می‌گوید: «ما در حال سرمایه‌گذاری در توسعه فناوری‌ها و راه حل‌های سوخت دریایی در آینده هستیم که می‌تواند تلاش‌های مربوط به عملیات حمل و نقل با کاهش انتشار کربن را تسریع کند. این همکاری با هیکامیت یک گام مهم به دنبال تحقق اهداف ما است. موتورهای گازی ما از قبل می‌توانند با مخلوط هیدروژن و LNG کار کنند. امکان تولید H2 فرصت‌های جدید هیجان‌انگیز را ایجاد می‌کند. این راه حل بر عدم وجود زیرساخت‌های تأمین هیدروژن موجود غلبه می‌کند.