راه‌اندازی خط تولید پایلوت نانومواد مورد استفاده در کاتد باتری

شرکت کانادایی نانووان خط تولید پایلوت نانوکامپوزیت‌های مورد استفاده در باتری‌های یون لیتیم را راه‌اندازی کرد. قرار است یک شرکت دیگر اقدام به بررسی عملکرد این مواد نموده و نتایج ارزیابی خود را به نانووان گزارش کند.

دن بلوندال، مدیرعامل شرکت نانووان (Nano One)، اعلام کرد که این شرکت با موفقیت تولید پایلوت مواد کاتدی حاوی نیکل را آغاز کرده است. این مواد برای ذخیره‌سازی انرژی با دانسیته بالا در بخش‌هایی نظیر نسل جدید باتری‌های یون لیتیم مورد استفاده قرار می‌گیرد.
بلوندال می‌گوید: «این خط تولید پایلوت در مقیاس صد برابر بزرگتر از مقیاس آزمایشگاهی راه‌اندازی شده است و نتیجه کار نشان می‌دهد که از این روش می‌توان برای تولید انبوه و تجاری استفاده کرد. آزمون‌های الکتروشیمیایی باتری‌های تولید شده با نانومواد این خط تولید نشان می‌دهد که ظرفیت آن بیشتر از باتری‌های رایج است. ما در این پروژه نشان دادیم در صورتی که مقیاس تولید را به حجم انبوه برسانیم، می‌توانیم با قیمت پایین از کربنات لیتیم به جای هیدروکسید لیتیم که قیمت بالایی دارد، استفاده کنیم. ما در حال آماده کردن یک بسته تولیدی به‌منظور تولید در مقیاس تجاری هستیم تا آن را برای آزمایش در اختیار یک شرکت ثالث قرار دهیم. همچنین ما قراردادهایی با چند شریک احتمالی داریم که مواد تولیدی ما را ارزیابی کنند تا مسیر برای فروش این فناوری در اروپا، آسیا و آمریکا فراهم شود.»
افزایش دانسیته جریان و کاهش هزینه تولید باتری‌ها می‌تواند انگیزه بیشتری برای استفاده از این فناوری در خودروهای الکتریکی باشد. راه‌اندازی خط تولید پایلوت NCM111 و NCM622 که حاوی ۳۳ و ۶۰ درصد نیکل است، می‌تواند مسیر استفاده تجاری از این باتری‌ها را هموار کند.
شرکت نانووان فناوری پتنت شده‌ای دارد که از آن برای تولید ارزان قیمت مواد مورد استفاده در باتری‌ها استفاده می‌کند. در این فناوری از مواد نانوساختار استفاده می‌شود. این خط تولید پایلوت با حمایت چند سازمان دولتی در کانادا راه‌اندازی شده است.
چندی قبل، این شرکت اقدام به ثبت پتنت جدیدی کرده است. این پتنت مربوط به یک روش جدید سنتز فسفات آهن لیتیم در ساخت کاتد باتری‌های لیتیومی است. در این فرآیند از مراحل کمتری استفاده شده و مواد خام ارزان‌تری به کار گرفته می‌شود. در این روش ضمن کاهش هزینه‌ها، فرآیند تولید ساده شده و پسماند کمتری تولید می‌شود.