همکاری مشترک برای تولید نانو الکترودهای پیشرفته

شرکت استرالیایی نانو نوول (Nano-Nouvelle) و دریم‌ویور اینترنشنال (Dreamweaver International) همکاری مشترکی را برای توسعه فناوری موسوم به نانود (NanodeTM) که یک نوع الکترود پیشرفته برای باتری‌هاست، آغاز نموده‌اند.

این الکترود که فناوری آن در اختیار نانو نوول است، دارای ساختار سه بعدی با مساحت سطحی بالاست که برای استفاده در باتری‌ها بسیار ایده‌آل است. الکترودهای نیکلی می‌توانند با داشتن ابعاد کوچک‌تر و با هزینه کمتر، انرژی معادل الکترودهای رایج برای باتری‌های هیبریدی نیکل تولید نمایند. الکترود قلع ۲۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت انرژی بالاتری نسبت به فناوری‌های مورد استفاده در باتری‌های یون لیتیم دارد. از آنجایی که این فناوری جدید می‌تواند در ادوات ذخیره‌سازی انرژی، خودروهای برقی، ادوات الکترونیکی همراه و تلفن‌های همراه استفاده شود، اثرات آن در زندگی روزمره قابل مشاهده خواهد بود.
نانو نوول برای این که بتواند از این فناوری برای تولید انرژی در حجم بالا استفاده نماید، نیازمند زیرلایه‌ای با مساحت سطحی بالا است. برای تأمین چنین ماده‌ای، نانو نوول اقدام به استفاده از نانوالیاف ساخته شده توسط شرکت دریم‌ویور نموده است. این نانوالیاف که به‌صورت غشائی در آمده‌ است، قیمت پایینی داشته و از مساحت سطحی بالایی برخوردار است.
دریم‌ویور می‌تواند برای هر نوع الکترود شرکت نانو نوول، زیرلایه مناسب آن را تهیه نماید. نانو نوول قصد دارد تا لیسانس تولید NanodeTM را به تولید کنندگان باتری بفروشد که در این میان از کمک شرکت دریم‌ویور برای بهبود این فناوری استفاده می‌نماید.
برایان مورین مدیرعامل شرکت دریم‌ویور می‌گوید: «ما مشتاقانه منتظر همکاری با نانو نوول برای فروش لیسانس این فناوری هستیم. با این همکاری، امکان تولید صدها میلیون متر مربع از این الکترود فراهم می‌شود.»
با استفاده از یک میلیون متر مربع از این ماده می‌توان کاتد مورد نیاز برای ۶۵۰ هزار خودروی هیبریدی را تأمین نمود. نانو نوول، شرکتی است که در حوزه تولید مواد متخلخل سه بعدی برای استفاده در بخش انرژی، محیط‌زیست، مواد شیمیایی و پزشکی فعالیت می‌نماید. این شرکت در سال ۲۰۱۱ در بریسبن استرالیا تأسیس شد. دریم‌ویور نیز یک شرکت تولید کننده نانو و میکرو الیاف برای استفاده در باتری‌های یون لیتیم و ابرخازن‌هاست.