مالزی ۳۶۰ نانومحصول تا سال ۲۰۲۰ تولید خواهد کرد

کشور مالزی برنامه ویژه‌ای برای تولید ۳۶۰ محصول فناوری‌نانو تا سال ۲۰۲۰ ارائه کرده است. این برنامه توسط وزارت علوم، فناوری و نوآوری این کشور هدایت شده و قرار است شرکت‌های مالزیایی در قالب یک همکاری مشترک در این مسیر گام بردارند.

آژانس دولتی نانومالزی (NanoMalaysia) اعلام کرد که ۳۶۰ محصول جدید تا سال ۲۰۲۰ در قالب برنامه اجرایی ملی گرافن مالزی (NGAP) تجاری‌سازی خواهد شد. این محصولات می‌توانند ۹۰۰۰ شغل جدید و ۴٫۸۶ میلیارد دلار آمریکا درآمدزایی تا سال ۲۰۲۰ ایجاد کند.
در جشنی که در پوتراجایا برگزار شد داتوک تانگاو، وزیر علوم، فناوری و نوآوری (MOSTI) اعلام کرد که شرکت‌های مالزیایی باید قرارداد همکاری امضاء کنند که در قالب آن به تسریع توسعه اکوسیستم گرافن کمک کنند.
با این کار، این شرکت‌ها به دنبال استفاده از گرافن در حوزه‌های مختلف و تولید محصولات جدید خواهند رفت. این شرکت‌ها از گرافن در محصولات مختلفی نظیر لاستیک، قطعات خودرو، لوله‌های آب و ابرخازن‌ها استفاده خواهند کرد.
این برنامه می‌تواند ۲٫۴۳ میلیارد دلار آمریکا به تولید ناخالص ملی (GDP) مالزی کمک کرده و ۴٫۸۶ میلیارد دلار آمریکا به درآمد ناخالص ملی (GNI) این کشور کمک کند. این فعالیت‌ها نه هزار فرصت شغلی ایجاد می‌کند که ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ فرصت شغلی در بخش شغل‌های تخصصی سطح بالا خواهد بود.
تانگاو می‌گوید: «سال ۲۰۱۶، سال تجاری‌سازی مالزی است و وزارت علوم، فناوری و نوآوری مالزی از این فرآیند حمایت کرده تا محصولات نوآورانه و خلاقانه افزایش یابد. با اعمال برنامه‌های نوآورانه در ۱۰ پروژه مختلف، می‌توان به NGAP 2020 جامه عمل پوشاند. ما با ایجاد ارتباط میان شرکت‌ها، تلاش می‌کنیم که این ۳۶۰ محصول تا سال ۲۰۲۰ تجاری‌سازی شوند. بنابراین بسیار مهم است که منابع خود را بهینه‌سازی کرده و با دیگر سازمان‌ها و وزارت‌خانه‌ها همکاری کنیم.»
رزال خایری احمد از مدیران نانومالزی می‌گوید: «نانومالزی قصد دارد تا با استفاده از برنامه اجرایی ملی گرافن ۲۰۲۰، تجاری‌سازی و نوآوری در فناوری‌نانو را تسریع کند که برای این کار از همکاری‌های بین‌المللی، سرمایه‌گذاری‌های مشترک و انتقال فناوری استفاده خواهد کرد. این قرارداد همکاری یک چارچوب برای تعامل بهتر میان شرکت‌های مالزیایی ایجاد می‌کند تا در قالب این چارچوب، فناوری‌های مبتنی بر گرافن ارائه شده و به بازار راه یابد. گروه‌ها و افراد مختلفی در این برنامه نقش داشته که از طریق نانومالزی روی اجرای صحیح این برنامه نظارت می‌کنند.»