پیوند صنعت رنگ چین با فناوری نانوی ایرانی

شرکت دانش‌بنیان رنگین نانونهال در پی توافق بلندمدت با یک شرکت چینی، کارخانه تولید رنگ ضد خوردگی نانویی را در چین احداث خواهد کرد. رنگین نانو نهال شرکت نانویی فعال در زمینه تولید رنگ‌های پودری الکترواستاتیک است که تاکنون موفقیت‌های زیادی را در حوزه صادرات محصولات نانویی کسب کرده است.

شرکت رنگین نانو نهال، یک شرکت دانش بنیان است که با بهره‌گیری از فناوری نانو، اقدام به تولید انواع رنگ‌های پودری الکترواستاتیک با قابلیت و کاربردهای مختلف نموده است. این شرکت با حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی به موفقیت‌های قابل‌توجهی در زمینه صادرات رنگ‌های نانویی دست یافته است. به تازگی این شرکت موفق شده است توافقی را با یک شرکت چینی به سرانجام برساند که خروجی آن احداث کارخانه تولید رنگ نانو در کشور چین با دانش فنی و مواد اولیه ایرانی خواهد بود.

مهدی رحمانی، مدیرعامل شرکت رنگین نانونهال، در رابطه با این توافق گفت: «شرکت رنگین نانونهال با حضور در نمایشگاه فناوری نانو شانگهای در سال جاری، برای تولید نانورنگ‌های پودری الکترواستاتیک با خاصیت ضد خوردگی، با یک شرکت چینی وارد یک همکاری مشترک شد. به‌موجب این همکاری، شرکت رنگین نانونهال سهام‌دار یک شرکت جدید در کشور چین خواهد بود. بدین‌صورت که امور مربوط به تحقیق و توسعه محصول به عهده شرکت ایرانی و سایر فرآیندها اعم از فرآیند تولید محصول نهایی را شریک چینی پیگیری خواهد کرد.»

وی افزود: «این همکاری مشترک، در قالب قرارداد طولانی‌مدت برای تولید نانورنگ‌های ضدخوردگی با حجم تولید ۵۰۰ تن در سال به امضای دو طرف رسیده است. هم‌اکنون اقدامات اولیه نظیر انتخاب و تأمین تجهیزات و ماشین‌آلات در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود تا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ خطوط تولید کارخانه شروع به کار کنند.»

رحمانی در خصوص نقش مرکز نانو ایرانچین گفت: «فعالیت بازاریابی و مذاکرات تجاری این قرارداد با کمک مرکز نانوی ایرانچین انجام شد و همچنین این دفتر امور فنی و تجاری این قرارداد را به نمایندگی از شرکت رنگین نانونهال با شرکت چینی پیگیری خواهد کرد.»

لازم به ذکر است رنگ پودری متشکل از ذرات ریز و خشک رزین به علاوه رنگدانه است که  پودر رزین از طریق افشانه پاششی شبیه پیستوله پاشش رنگ مایع اعمال می‌شود با این تفاوت که افشانه پاشش و ذرات رزین حاوی شارژ الکتریکی با کمک جاذبه الکترواستاتیک بر روی سطوح فلزی می‌باشند. ذرات چسبیده به سطح فلز، در کوره‌های صنعتی مخصوص تا ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد پخت می‌شود. رزین ذوب شده در سطح فلز همجوش شده و ایجاد سطحی یکدست، ضخیم و مقاوم می‌کند.