نانوذرات حامل آنزیم در خدمت چیدمان صحیح دندان‌ها

پژوهشگران نانوذراتی طراحی کردند که حاوی آنزیم کلاژناز بوده و از آن می‌توان برای رفع مشکل نابه‌جایی دندان در لثه استفاده کرد. این آنزیم موجب جدا شدن دندان از محل خود می‌شود؛ بدون این که نیاز به جراحی باشد. با این روش دندان به محل صحیح خود آورده شده تا در آنجا قرار گیرد.

در حال حاضر بیش از ۸۰ نوع نانومحصول در حوزه پزشکی تولید شده که از آن‌ها در بخش‌های مختلف از درمان سرطان تا تصویربرداری استفاده می‌شود. اخیرا محققان محصولی برای استفاده در بخش دندانپزشکی ساخته‌اند. این محصول نوعی نانوذرات حاوی آنزیم است که می‌تواند جراحی خفیف دندان را انجام داده و در نهایت موجب بهبود استحکام دندان شود. در این روش دندانی که دچار نابه‌جایی شدید است به محل مورد نظر خود باز می‌گردد. نتایج آزمون‌های انجام شده روی موش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که استفاده از این نانوذرات تأثیر بهتری نسبت به جراحی روی دندان‌ها در موش‌ها داشته است.

شرودر از محققان این پروژه می‌گوید: «ما در این پروژه تلاش داشتیم تا جراحی دندان را تغییر دهیم. در حال حاضر مشکلاتی در تشخیص بافت سالم و بیمار وجود دارد. با این حال، آنزیم می‌تواند این کار را انجام دهد. آنزیم پروتئولیتیک قادر است بافت ویژه‌ای را از بین ببرد؛ بدون این که به بافت سالم آسیب برساند. ما معتقدیم که در آینده می‌توان از این روش به جای جراحی، بدون آسیب رساندن به بافت سالم استفاده کرد.»

محققان این پروژه فرآیند جدیدی تعریف کردند تا به مشکل نابه‌جایی دندان در لثه کمک کنند. در حال حاضر برای تغییر وضعیت دندان باید جراحی انجام شود تا الیاف کلاژنی که دندان را به استخوان وصل می‌کنند، جدا شوند و دندان به محل صحیح خود منتقل شود.

در این روش، از آنزیم برای زدایش این الیاف استفاده می‌شود و در ادامه الیاف جدیدی در محل صحیح تشکیل می‌شود. محققان این پروژه نانوذراتی حاوی لیپوزوم ساختند تا آنزیم کلاژناز درون آن قرار گیرد. برای این که این نانوذرات بتوانند در محل مورد نظر فعال شوند، لیپیوزم از آنزیم مورد نظر محافظت می‌کند و در نهایت نانوذرات در جایی که مورد نظر محققان است با استفاده از کلسیم موجود در محیط، فعال می‌شود.

نتایج این پروژه در نشریه ACS Nano به چاپ رسیده است.