نانوکاتالیست ایرانی برای صنعت ایرانی

شرکت دانش‌بنیان گسترش فناوری خوارزمی یک شرکت تولید کننده نانوکاتالیست است که به تازگی توانسته با استفاده از دانش فنی بومی، نانوکاتالیست تولید کرده و محصول خود را به صنایع فولاد خوزستان عرضه کند.

نانوکاتالیست گوگردزدایی یکی از محصولات استراتژیک در صنایعی نظیر صنعت فولاد و صنعت پتروشیمی به شمار می‌رود. شرکت دانش بنیان گسترش فناوری خوارزمی موفق شده با تکیه بر دانش بومی و توان علمی داخلی، این محصول ارزشمند را تولید کرده و به صنایعی نظیر فولاد خوزستان، شرکت صنعتی و معدنی گل گهر و صنایع پتروشیمی خارک عرضه کند.

محمد بهبهانی، مدیر توسعه بازار شرکت گسترش فناوری خوارزمی، ضمن ارائه سابقه فعالیت این شرکت در عرصه تولید کاتالیست به معرفی محصولات تولید شده در این شرکت پرداخت و افزود: « شرکت گسترش فناوری خوارزمی از سال ۱۳۹۰ به طور رسمی فعالیت خود را در حوزه تولید کاتالیست آغاز کرد. محصولات تولید شده در این شرکت عبارتند از نانوکاتالیست‌های سولفور زدایی، کاتالیست‌های ریفورمینگ گاز طبیعی، کاتالیست‌های انتقال دمای پایین و دمای بالا و پایه کاتالیست ریفورمینگ گاز طبیعی.»

وی با بیان اینکه بحث اصلی در فعالیت و تولید صنعتی، عرضه محصول نهایی به بازار و صنعت است، در خصوص فروش محصولات شرکت به صنایع گفت: « ما عرضه محصولات صنعتی خود را از صنعت فولاد خوزستان شروع کردیم و توانستیم با اثبات کارایی محصولات کاتالیستی‌مان به این صنعت، آن‌ها را متقاعد کنیم که از نانوکاتالیست‌های ما استفاده کنند. در این راستا موفق شدیم ۴۰۰ تن از نانوکاتالیست‌های سولفورزدایی را طی ۴ قرارداد به فولاد خوزستان عرضه کنیم.»

وی ادامه داد: « پس از موفقیت در مسیر عرضه صنعتی نانوکاتالیست سولفورزدایی به صنعت فولاد خوزستان، شرکت‌های دیگری از جمله فولاد مبارکه و مجتمع فولاد سبزوار نیز برای تأمین و استفاده این نانوکاتالیست‌ها اقدام کردند. در این راستا اخیراً صنایع دیگری شامل شرکت آهن و فولاد گل گهر، غدیر ایرانیان، فولاد خراسان، پتروشیمی کرمانشاه و پتروشیمی بیستون به جرگه خریداران محصولات ما پیوسته‌اند.»

بهبهانی عدم خودباوری در استفاده از تولید ملی را اصلی‌ترین مسئله پیش روی صنعت تولید مواد شیمیایی دانست و افزود: «کاتالیستی که ما در حال حاضر در شرکت گسترش فناوری خوارزمی در حال تولید آن هستیم یک محصول استراتژیک است، بدین معنا که عدم دسترسی به آن موجب ایجاد مشکلات جدی برای صنایع می‌شود. در حال حاضر ما سالانه ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ تن نانوکاتالیست تولید می‌کنیم که جواب‌گوی صنایع داخلی خواهد بود و می‌تواند جایگزین مناسبی برای کاتالیست‌های وارداتی به شمار آید.»

شرکت گسترش فناوری خوارزمی، ۲۱ الی ۲۴ مهرماه، در محل یازدهمین نمایشگاه فناوری نانو، میزبان صنعت‌گران و علاقه‌مندان به حوزه تولید محصولات شیمیایی است.