راه‌اندازی دکتری رشته نانوفناوری پزشکی در ۱۵ دانشگاه علوم پزشکی کشور

معاون آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از راه‌اندازی رشته نانوفناوری پزشکی در مقطع دکتری در ۱۵ دانشگاه علوم پزشکی در سطح کشور خبر داد.

دکترابوالفضل باقری فرد در حاشیه بازدید از چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو و میکرو در محل نمایشگاه بین‌المللی تهران در گفت‌وگو با ایرنا، ضمن اظهار خرسندی از توسعه بسیار مناسب علوم مرتبط با حوزه نانو در کشور در طول چند سال اخیر اظهار داشت: خوشبختانه هر ساله در بسیاری از حوزه‌ها به خصوص حوزه بهداشت و درمان شاهد ورود محصولات فناورانه جدید نانویی به بازار هستیم.

وی افزود: این در حالی است که بسیاری از این محصولات نوآورانه به دست محققان توانمند فعال در حوزه دانش‌بنیان کشورمان، با مشابه و نمونه خارجی خود از رقابت بسیار نزدیک برخوردارند.

معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت، همچنین ورود علوم نانو به حوزه آموزشی کشور به خصوص مقطع دانش‌آموزی را باعث افتخار دانست.

وی در ادامه ضمن اظهار امیدواری از اینکه در آینده نزدیک شاهد ارتقاء هرچه بیشتر رتبه علمی و البته فناوری نانو در کشور و در ادامه تولید روزافزون محصولات فناورانه کاربردی نانو در همه حوزه‌ها از جمله بهداشت و درمان باشیم، یادآور شد: هم اکنون ثابت شده که محصولات دارویی که با استفاده از فناوری‌های مختلف نانو در حوزه سلامت تولید می‌شوند، از اثربخشی بیشتر و البته از عوارض کمتری برخوردار هستند.

معاون آموزشی و دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت در پاسخ به این سوال که درحال حاضر آخرین وضعیت راه‌اندازی رشته نانوفناوری پزشکی در دانشگاه‌های علوم پزشکی سطح کشور به چه شکلی است، توضیح داد: به‌طور حتم سرعت روزافزون رشد علوم و فناوری‌های مرتبط با نانو پزشکی در دنیا و نقش این حوزه مهم در بهبود کیفیت سلامت، تربیت متخصصان آشنا به علوم و فناوری‌های جدید نانویی مرتبط با حوزه پزشکی را ضروری کرده است.

وی تصریح کرد: بر همین اساس نیز تربیت و توسعه نیروی انسانی متخصص تا سطح دکتری تخصصی (Ph.D) نانو فناوری پزشکی به‌عنوان یک رشته بسیار مفید به‌منظور توسعه و پیشرفت علوم و فناوری‌های پزشکی مورد توجه و پیگیری حوزه آموزشی وزارت بهداشت است.

باقری فرد با بیان اینکه، دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، به منظور تربیت نیروی انسانی متخصص، اساتید و عضو هیات علمی مجرب در رشته نانوفناوری پزشکی را جذب می‌کنند، تصریح کرد: هم اکنون حدود ۱۳ دانشگاه علوم پزشکی در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۵ دانشگاه نیز در سطح دکتری تخصصی به علاقمندان به تحصیل در این رشته خدمات آموزشی ارائه می‌کنند.

چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی فناوری نانو از ۱۳ تا ۱۶ آبان‌ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران پذیرای علاقه‌مندان به این حوزه است.