استقبال آزمایشگاه‌ها از محصولات شرکت رشد نانو فناوران

مدیرعامل شرکت رشد نانو فناوران، در حاشیۀ نمایشگاه تجهیزات ساخت ایران، بازار محصولات این شرکت در سال جاری را حدود هفت میلیارد ریال اعلام کرد. بازار این محصولات فعلاً متمرکز بر آزمایشگاه‌ها بوده است.

علی اخوان مدیرعامل شرکت رشد نانو فناوران در مورد اقدامات این شرکت برای حضور بیشتر در بازار رقابت لوازم و تجهیزات آزمایشگاه‌های نانو الکترونیک در ایران گفت: « حجم فروش محصولات شرکت در سال جاری حدود ۷۰۰ میلیون تومان بوده و با وجود ۲٫۵ میلیارد تومان پیش فاکتوری که در ششمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساختایران صادر کرده‌ایم، پیش بینی می‌شود ۱۰ درصد از این پیش فاکتورها یعنی  ۲۵۰ میلیون تومان منجر به عقد قرارداد قطعی شود».

وی در ادامه افزود: « تلاش داریم تا بازار محصولات قبلی را متنوع کنیم، بر همین اساس اقدام بعدی ما برای افزایش حجم فروش، صادرات است که در این راستا مذاکرات خود را با یک شرکت اروپایی آغاز کرده‌ایم و امیدواریم که بتوانیم محصولات خود را در بازارهای بین‌المللی نیز عرضه کنیم».

اخوان در مورد بازار هدف محصولات شرکت رشد نانو فناوران گفت: « تاکنون بیشترین بازار هدف محصولات ما، آزمایشگاه‌ها بودند زیرا قیمت تمام‌شده نمونه‌های صنعتی چند برابر نمونه آزمایشگاهی است و هنوز هیچ واحد صنعتی‌ای برای سرمایه‌گذاری و خرید اقدام نکرده است».

شرکت رشد نانو فناوران با چند محصول مختلف در ششمین نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت‌ایران حضور داشت که دو محصول از آنها، گواهی نانومقیاس از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو دارد. اخوان در مورد این دو دستگاه خاطرنشان کرد: « سامانه زدایش عمیق سیلیکون با استفاده از یون‌های واکنشگر (DRIE) برای لایه‌برداری یا زدایش ویفرهای سیلیکونی تک‌کریستال و پلی‌کریستال با استفاده از گازهای فعال در اتمسفر پلاسمای القا شده استفاده می‌شود. کاربرد این محصول در سیستم‌های الکترونیکی و میکروالکترومکانیکی (MEMS)، استفاده جهت حکاکی و لایه‌برداری عمیق است. محصول دیگر نیز سامانه رشد نانولوله‌های کربنی با استفاده از پلاسمای جریان مستقیم در فشار پایین است. لایه‌نشانی شیمیایی بخار (CVD) یکی از مهم‌ترین روش‌های پوشش‌دهی است که امروزه کاربردهای آن، هم در حوزه صنعتی و هم تحقیقاتی بسیار گسترده شده است. کاربردهای آن در لایه‌نشانی مواد مختلف برای ریزساخت‌ها (microfabrication) در فرم‌های مختلف شامل تک‌کریستال‌ها، پلی‌کریستال‌ها، آمورف و ساختارهای با رشد هم‌بافته (epitaxial)، پوشش‌های مقاوم به سایش و خوردگی بر روی ابزارآلات، یاتاقان‌ها و مته‌ها، نانولوله‌های کربنی و تولید ادوات نیمه‌هادی‌ها است.