ارائه توالی‌سنج تجاری با قابلیت نقشه‌برداری از ژنوم‌های پیچیده

شرکت بیونانو ژنومیکس دستگاه توالی‌سنج جدیدی به بازار عرضه کرده که محدودیت‌های روش‌ها و ابزارهای رایج را نداشته و از آن می‌توان برای رمزگشایی از ژنوم سلول‌های سرطانی استفاده کرد.

بیونانو ژنومیکس (Bionano Genomics) اعلام کرد نسخه تجاری دستگاه توالی‌سنج خود موسوم به Saphyr را به بازار عرضه کرده است. این دستگاه جدیدترین و پیشرفته‌ترین دستگاه نقشه برداری از ژنوم است. دستگاه زافیر نسل جدیدی از توالی‌سنج‌های این شرکت است که می‌تواند با سرعت بالا از ژنوم‌ها نقشه برداری کند. با استفاده از این فناوری می‌توان اختلاف و تفاوت‌های موجود در ساختار ژنوم را به خوبی بررسی کرد. یکی از ویژگی‌های این دستگاه آن است که رشته‌هایی با ۱۰۰ برابر بلندتر از آنچه که در حال حاضر با ادوات رایج در بازار توالی سنجی می‌شود را نقشه برداری کرد. دقت این فناوری بسیار بالاتر از محصولات موجود در بازار است.
زافیر می‌تواند برای توالی‌سنجی ژنوم انسان مورد استفاده قرار گرفته و اختلاف‌های ساختاری در ژنوم انسان را نشان دهد. از این فناوری می‌توان برای حل اختلالات ژنتیکی، ژن‌درمانی و مقابله با سرطان استفاده کرد.
اریک هولملین، مدیر عامل شرکت بیونانو، می‌گوید: «ما معتقدیم که زافیر می‌تواند یک گام بلند رو به جلو در حوزه توالی‌سنجی باشد و محققان با استفاده از آن می‌توانند به آنالیز ساختاری ژنوم بپردازند. در حال حاضر اهمیت توالی‌سنجی و یافتن اختلاف‌ها در ژنوم برای همگان مشخص شده است، اما ادوات موجود در بازار برای تأمین نیاز این حوزه با مشکلاتی روبرو هستند؛ به ویژه زمانی که ژنوم مورد بررسی ساختاری پیچیده داشته باشد. این موضوع درباره بیماری‌هایی نظیر سرطان یا ژنوم گیاهان مصداق دارد. زافیر ابزاری است که می‌تواند این محدودیت‌ها را پشت سر بگذارد و با کارایی بالا اطلاعات جالب توجهی از ژنوم در نقاط کور دیگر فناوری‌ها ارائه کند. این ابزار مسیرهای تازه‌ای به سوی روش‌های درمانی باز خواهد کرد.»