پایان مرحله نخست سومین چالش نوآوری نانو با ثبت ۴۲ طرح نوآورانه

سومین چالش نوآوری نانو با عنوان «کاهش نفوذپذیری هوا در لایه داخلی تایر خودرو» که از ۱۰ بهمن‌ماه فرآیند ثبت‌نام آن کلید خورد، پس از مهلتی ۵۰ روزه برای ارسال طرح‌های پیشنهادی، ۳۰ اسفندماه بسته و وارد مرحله ارزیابی طرح‌های دریافتی شد.

چالش نوآوری «کاهش نفوذپذیری هوا در لایه داخلی تایر خودرو» که رقابت فناورانه دیگری از سری چالش‌های نوآوری و فناوری نانو است، از سوی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و بنا به درخواست شرکت «کویرتایر»، از تولیدکنندگان برتر تایر در کشور، برگزار شد و به برگزیدگان نهایی آن به طور مشترک از سوی ستاد ویژه توسعه فناوری نانو و شرکت کویرتایر جوایزی ۵۰، ۱۰۰ و ۲۰۰ میلیون ریالی (به ترتیب برای نفرات سوم، دوم و اول) به همراه تسهیلات تجاری‌سازی تا مرحله تولید انبوه اعطا خواهد شد. این چالش که هدف آن بهینه‌سازی فرمولاسیون فعلی تایرها است، در پی «راهکاری برپایه فناوری نانو برای افزایش مقاومت تایر خودرو در برابر نفوذ هوا همزمان با کاهش ضخامت و وزن لایه داخلی تایر» است.

در مدت ثبت‌نام این چالش نوآوری، ۴۲ طرح مفهومی از سوی شرکت‌کنندگان دریافت شد که ۲۰ طرح به شکل تیم و ۶ طرح از سوی شرکت‌های دانش‌بنیان ثبت شده است. در میان طرح‌های دریافت شده، بیش از یک‌چهارم آن‌ها دارای نمونه اولیه بوده و به همین تعداد طرح نیز دارای مقاله علمی و پژوهشی مرتبط با موضوع و مساله محوری این چالش هستند که در اینفوگرافی زیر نیز این آمار قابل مشاهده است.

filereader.php?p1=main_c81e728d9d4c2f636

چنان‌که در طرح فوق نیز قابل ملاحظه است، نزدیک به نیمی از طرح‌های دریافتی متعلق به دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دوره دکترا است و فارغ‌التحصیلان رشته‌های مهندسی پلیمر و مهندسی شیمی به ترتیب با ۱۸ و ۱۰ طرح بیش‌ترین تعداد طرح را در این چالش دارا هستند. همچنین از نظر محل تحصیل دانشگاه‌های صنعتی امیرکبیر و صنعتی شریف بیش‌ترین صاحبان طرح را به خود اختصاص داده‌اند و پس از آن‌ها دانشگاه‌های تربیت مدرس، فردوسی مشهد و پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران با ۳ طرح قرار دارند.

در حال حاضر با پایان یافتن مهلت ثبت‌نام و ارسال طرح، فرآیند ارزیابی طرح‌های دریافتی در چالش نوآوری «کاهش نفوذپذیری هوا در لایه داخلی تایر خودرو» آغاز شده است. مطابق با اعلام قبلی به طرح‌های برگزیده در این مرحله ۲۰ میلیون ریال جایزه نقدی اعطا خواهد شد. در مرحله دوم صاحبان این طرح‌ها دوماه فرصت خواهند داشت تا ضمن تکمیل مستندات فنی و اقتصادی، نمونه اولیه (آزمایشگاهی) از طرح خود را توسعه دهند. در پایان نفرات اول تا سوم این مرحله به ترتیب جوایز ۲۰۰، ۱۰۰ و ۵۰ میلیون ریالی همراه با تسهیلات تجاری‌سازی دریافت خواهند کرد. برندگان مرحله دوم چالش همچنین فرصت همکاری برای توسعه فناوری و تجاری‌سازی آن تا مرحله تولید انبوه با شرکت کویرتایر را خواهند داشت.

علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص جزئیات مراحل چالش به پایگاه اینترنتی چالش مراجعه نمایند.