نانومیله‌های روی کاغذ قادر به شناسایی بیماری زیکا هستند

محققان با استفاده از نانومیله‌های طلا موفق به تولید ابزاری شدند که قادر است در مدت چند دقیقه بیماری زیکا را شناسایی کند. این نانومیله‌ها روی یک ورق کاغذ چاپ شده و با قرار دادن یک قطره از خون بیمار روی کاغذ می‌توان تغییر رنگ حاصل را به‌عنوان نشانه وجود بیماری تشخیص داد.

محققان دانشگاه واشنگتون موفق به ارائه ابزاری شدند که قادر است با سرعت بالا ویروس زیکا را در خون شناسایی کند. در حال حاضر برای شناسایی این روش باید نمونه خون منجمد شده و به آزمایشگاه‌های پیشرفته تحقیقاتی منتقل شود که نیازمند زمان زیادی است. این در حالی است که با این روش جدید می‌توان با سرعت بالا و در مدت زمان چند دقیقه شناسایی را انجام داد.
این گروه از این روش برای شناسایی بیماری در چند بیمار مبتلا به ویروس زیکا استفاده کردند و نتایج موفقیت‌آمیز بود. این ویروس به دلیل گزش نوعی پشه ایجاد می‌شود که در برخی بیماران با تب و درد همراه است، اما برخی نیز هیچ علائمی از خود نشان نمی‌دهند.
این گروه تحقیقاتی با استفاده از نانومیله‌های طلا ابزاری ساختند که به سرعت و در مدت چند دقیقه می‌تواند بیماری را شناسایی کند؛ بدون این که نیاز به جریان الکتریکی و یخچال باشد. این روش برای بیمارانی که در نواحی دور افتاده هستند، مناسب است. رطوبت و دما تأثیر چندانی روی این روش ندارد.
زمانی که فرد به این بیماری مبتلا می‌شود، سیستم ایمنی بدن نوعی پروتئین ایجاد می‌کند. محققان این پروتئین را روی نانومیله‌های طلا و این نانومیله‌ها را روی یک ورق کاغذ قرار دادند. سپس این کاغذ با استفاده از نانوبلورهای محافظ پوشانده شد. این نانوبلورها از نانومیله‌های محافظت کرده و اجازه می‌دهند تا ابزار تشخیصی بی‌نیاز از یخچال حمل شده و نگهداری شود.
برای استفاده از این ابزار، باید ورق کاغذ در یک محلول آبی که اندکی اسیدی است، شسته شده تا لایه محافظ زدوده شود. سپس یک قطره از خون بیمار روی ورق کاغذ حاوی نانومیله قرار داده می‌شود که موجب برهم‌کنش میان میله‌ها و نمونه خون بیمار می‌شود. تغییر رنگ در کاغذ نشانه وجود بیماری است که با یک طیف‌سنج دستی قابل شناسایی است. البته محققان به دنبال توسعه این فناوری هستند تا بتوان تغییر رنگ را با چشم غیرمسلح نیز شناسایی کرد.

نتایج این پروژه در قالب مقاله‌ای در نشریه Advanced Biosystems به چاپ رسیده است.