ایجاد نانوساختار با دستگاه لایه‌نشانی اسپاترینگ رومیزی

شرکت پوشش‌های نانوساختار، دستگاه لایه‌نشانی اسپاترینگ رومیزی تولید و به بازار عرضه کرده است که می‌توان از آن برای ایجاد لایه‌های نانوساختار استفاده کرد.

دستگاه لایه‌نشانی اسپاترینگ رومیزی ابزاری ویژه برای ایجاد طیف گسترده‌ای از لایه‌های نازک بر روی بسترهای متفاوت است. با کمک این دستگاه می‌توان مواد مختلف را روی سطح قرار داد مشروط بر این که این مواد بتوانند شرایط داخل دستگاه مانند پلاسما و بمباران یونی را تحمل کنند. هر ترکیبی که بتواند شرایط دستگاه را تحمل کند به‌عنوان زیرلایه قابل استفاده است. با این فناوری می‌توان نانوکامپوزیت و پوشش‌های نانومقیاس را ایجاد کرد.

این دستگاه برای ساخت انواع حسگر لایه نازک و سلول‌های خورشید، ادوات اپتیکی، قطعات نانوالکترونیک و میکروالکترونیک قابل استفاده است. همچنین برای آماده‌سازی نمونه به منظور استفاده در میکروسکوپ الکترونی این ابزار را می‌توان به کار برد.

این شرکت دستگاه دیگری به نام دستگاه تبخیر حرارتی رومیزی تولید کرده است. لایه‌نشانی به روش تبخیر حرارتی فرآیندی است که در محیط خلاء و به کمک اعمال جریان الکتریکی برای تبخیر ماده منبع صورت می‌گیرد و هدایت و انتقال ماده تبخیر شده به سمت زیرلایه براساس اختلاف فشار میان منبع و زیرلایه صورت می‌گیرد. در این روش ماده‌ منبع که به‌عنوان پوشش استفاده می‌شود (نظیر یک قطعه فلز) در یک ظرف (بوته) که با نام قایقک یا فیلامان نامیده می‌شود و از جنس فلزات مقاوم است، قرار می‌گیرد. با عبور جریان برق از بوته و گرم شدن ماده مورد نظر به‌عنوان منبع و تبخیر آن در خلاء، به دلیل اختلاف فشاری که بین بوته و زیرلایه وجود دارد، یک لایه بسیار نازک روی زیرلایه قرار می‌گیرد.

این دستگاه با مدل DTT در ساخت لایه‌های نازک و رسانای الکتریسیته، ساخت پوشش‌های چند لایه و لایه‌نشانی از فلزات و سرامیک‌ها و نیمه‌رساناها به کار می‌رود.

شرکت پوشش‌های نانوساختار تجهیزات دیگری نظیر دستگاه لایه‌نشانی کربن رومیزی و دستگاه لایه‌نشانی ترکیبی به کمک لیزر پالسی و تبخیر حرارتی را نیز در سبد محصولات خود دارد.

برای کسب اطلاعات بیشتر به سایت این شرکت مراجعه نمایید یا از کتابچه محصولات ستاد نانو استفاده کنید.