استفاده از دستگاه طیف‌سنج نوری/فرابنفش مینیاتوری ایرانی در دانشگاه‌های مختلف کشور

شرکت پویش تدبیر کرانه طیف‌سنج مینیاتوری UV/Vis تولید و به بازار عرضه کرده است که راه‌گشای فعالیت‌های تحقیقاتی در کشور بوده است.

براساس اطلاعات پایگاه نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی ساخت ایران، تاکنون دانشگاه‌ تبریز، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه کاشان، پژوهشگاه مواد و انرژی، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه تهران، دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشگاه صنعتی شیراز مشتریان این طیف‌سنج بوده‌اند.

طیف‌سنجی UV-Vis به‌صورت معمول در شیمی تحلیلی برای تعیین کمی مواد مورد آنالیز (آنالیت)، از جمله یون‌های فلزات واسطه، ترکیبات ارگانیک کانژوگه و ماکرومولکول‌های زیستی استفاده می‌شود. استفاده از پروب‌های فیبر نوری در دستگاه‌های طیف‌سنج نوری کارایی آن‌ها را افزایش داده است. این پروب‌ها، راه‌حل مناسبی را برای اندازه‌گیری‌های فوتومتری در حوزه جذب، انعکاس، عبور، رنگ و فلوئورسانس برای گستره وسیعی از مواد ارائه می‌دهند. به طوری که می‌توان حتی با اتصال و ترکیب آن‌ها به یکدیگر مسیر نور را به‌خوبی کنترل کرد.

طیف‌سنج نوری ساخت شرکت پویش تدبیر کرانه بسیار کوچک و قابل حمل است و قابلیت کار در محدوده UV/Vis و NIR طیف الکترومغناطیسی (nm ۱۹۰-۸۵۰) را دارد که محدوده کاربری دستگاه در این بازه طبق نظر مشتری قابل تنظیم است. درایور و نرم‌افزار دستگاه اسپکترومتر توسط متخصصین داخلی شرکت پویش تدبیر کرانه نوشته شده و نرم‌افزاری کاربردی و کاربر پسند است که قابل نصب و استفاده بر روی انواع کامپیوترهای شخصی (PC) رومیزی و کیفی و سازگار با سیستم عامل‌های ویندوز موجود در بازار است. منبع نور مرئی و فرابنفش و نیز پروب‌های فیبر نوری از تجهیزات جانبی این دستگاه است که به کمک آن‌ها دستگاه قادر است در مدهای جذبی، عبوری، انعکاسی و تابشی به کار گرفته شود.

از کاربردهای این ابزار می‌توان به آنــالـیــز منابع مختلف تابش، آنــالـیــز رنـگــی رنـگ‌هـا و مـنـسـوجـات، محلول‌های کدر، مطالعات سینتیکی آنزیمی در علوم زیستی، بیو‌شیمی و آزمایشگاه‌های دارویی اشاره کرد.

شرکت پویش تدبیر کرانه از سال ۱۳۹۲ کار خود را با تولید دستگاه‌ طیف‌سنج نوری مینیاتوری (اسپکترومتر (UV-vis-NIR)) با قدرت تفکیک بالا آغاز نمود و در سال ۱۳۹۶ موفق شد گواهی‌نامه نانومقیاس این محصول را دریافت نماید. تا به امروز، ده‌ها دستگاه طیف‌سنج نوری (اسپکترومتر (UV-vis-NIR)) به مراکز دانشگاهی، پژوهشی و صنعتی فروخته شده است.