کدام استان‌ها بیشترین فروش محصولات نانو را داشته‌اند؟

استان تهران ۶۱٫۹ درصد از کل فروش محصولات نانو را در سال ۱۴۰۰ به خود اختصاص داده است و پس از آن استان‌های اصفهان و البرز قرار دارند.

توسعه فناوری‌نانو در کشور موجب شده تا در بخش‌های مختلف ایران تولید محصولات نانو انجام شود، هرچند حجم تولید و عرضه محصولات نانویی در استان‌های مختلف یکسان نبوده و در برخی استان‌ها فروش محصولات نانو بیشتر است.

بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد استان تهران با ۱۲۵۹۴۷ میلیارد ریال بیشترین فروش در میان استان‌ها را دارد که سهم آن ۶۱٫۹ درصد از کل فروش محصولات نانو در کشور است. پس از آن استان اصفهان با فروش ۲۰۷۲۶ میلیارد ریال و سهم ۱۰٫۲ درصدی در رتبه دوم قرار دارد. استان البرز نیز با فروش ۱۲۸۵۱ میلیارد ریال و سهم ۶٫۳ درصدی در رتبه سوم فروش محصولات نانو در کشور قرار دارد.

استان قزوین با فروش ۶۸۳۷ میلیارد ریالی و سهم ۳٫۴ درصد در رتبه چهارم و خراسان رضوی با فروش ۴۵۵۷ و سهم ۲٫۲ درصدی در رتبه پنجم قرار دارد. استان‌های سمنان و مرکزی به ترتیب با فروش۳۵۰۷ میلیارد ریالی و سهم ۱٫۷ درصدی و ۳۱۹۷ میلیارد ریالی و سهم ۱٫۶ در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

نکته جالب توجه این است که استان‌های همجوار تهران البرز، قزوین، سمنان، مرکزی و قم روی هم رفته بیش از ۷۶ درصد از فروش محصولات نانو را به خود اختصاص دادند که نشان از نقش مهم این بخش جغرافیایی از کشور در فروش محصولات نانو دارد.

لازم به ذکر است، کل بازار فناوری‌نانو تولید داخل ۲۰۳۴۶۲ میلیارد ریال بوده است که از این میزان ۹۳ درصد یعنی ۱۸۹۲۶۶ میلیارد ریال مربوط به بازار داخلی و ۷ درصد یعنی ۱۴۱۹۵ میلیارد ریال بازار صادراتی بوده است. ارزش دلاری حجم فروش محصولات نانوساخت ایران در سال ۱۴۰۰ معادل ۸۸۸٫۵ میلیون دلار بوده است. این میزان با احتساب نرخ برابر قدرت خرید (PPP) معادل ۴۴۱۶ میلیون دلار می‌شود.