تولیدکننده تجهیزات نانوپوشش‌دهی: خدمات پس از فروش بهتری نسبت به اروپایی‌ها داریم

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان فن‌آوران نانوپوشش جم از قیمت پایین و خدمات پس از فروش بهتر نسبت به تجهیزات اروپایی خبر داد.

در روز پنجم تریبون نانو و صنعت که به موضوع صنایع حوزه ماشین‌آلات و تجهیزات پیشرفته اختصاص دارد، مهندس حسن جهدی، مدیرعامل شرکت دانش بنیان فن‌آوران نانوپوشش جم درباره ساخت و خدمات تجهیزات پوشش‌دهی فوق سخت به روش PVD توضیحاتی ارائه کرد.

مهندس جهدی گفت: «دستگاه پوشش‌دهی JHDI/Q4  ما برای پوشش‌دهی ترکیبات فوق سخت به منظور استفاده در ابزارها مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فناوری امکان ایجاد ترکیبات مختلف روی ساختارهای متنوع را فراهم می‌کند. ترکیباتی نظیر کربن، کامپوزیت، فلز و حتی ساختارهای شبه‌الماس نیز با این فناوری روی سطح قابل اعمال هستند.»

وی درباره کاتد این دستگاه گفت: «در این دستگاه از نسل چهارم کاتدها استفاده کردیم، پیش از این سه نسل مختلف از کاتدها را تولید کرده‌ایم که در هر نسل نسبت به نسل قبلی بهینه‌سازی انجام شده است.»

جهدی گفت: «برای ساخت دستگاه ما تلاش داریم همه ماژول‌ها را ارتقاء دهیم، ازسیستم خلاء، اورینگ تا لولای در را بهینه‌سازی می‌کنیم. سه آیتمی که برای ما بسیار مهم است، محفظه خلاء و کاروسل، کاتدها و نرم‌افزار سه بخش بسیار مهم برای بهینه کردن هستند. کاتد برای ما بسیار پر اهمیت است که در ساخت دستگاه به دنبال بهینه‌سازی آن هستیم. محفظه خلاء پیچیدگی‌های فنی زیادی دارد که باید هنگام طراحی مورد نظر قرار گیرد. لذا روی این آیتم نیز بسیار انرژی صرف شده است. در بخش نرم‌افزار تلاش کردیم که صفر تا صد کار را خودکار کنیم. نرم‌افزار هر میلی‌ثانیه سیستم دستگاه را کنترل می‌کند. این که چگونه نرم‌افزار با اپراتور ارتباط برقرار کند، در کجا خودش تصمیم بگیرد و در کجا از اپراتور فیدبک بگیرد، مورد توجه بوده است. این نرم‌افزار از بسیاری از تجهیزات خارجی پیشرفته‌تر است.»

مدیرعامل شرکت فن‌آوران نانوپوشش جم در باره مزیت‌های این شرکت گفت: «نسبت به شرکت‌های اروپایی خدمات پس از فروش بهتری داریم. دستگاه‌های اروپا حداکثر برای چند نوع پوشش محدود طراحی شده‌اند. اما تنوع ترکیب در دستگاه ما بیشتر است. قیمت عرضه دستگاه ما ۵۰ درصد ارزان‌تر از نمونه مشابه خارجی است. در این سیستم لایه‌نشانی بین ۴ تا ۱۲ کاتد نسل چهارم برای دستیابی به بالاترین سرعت لایه‌نشانی با قابلیت کنترل زبری و ساختار پوشش به کار رفته است. دارای کاروسل سیاره‌ای با چرخش سه وضعیتی جهت دستیابی به یکنواختی ضخامت پوشش در طول محفظه تا نیم میکرومتر بوده و در تمام اجزاء سیستم خلاء از فولاد ضد زنگ ۳۰۴ استفاده شده است. سیستم کنترل نرم‌افزار کاملا خودکار بوده و خطای فرآیندی در آن کمینه و کنترل شده است.»

با این دستگاه پوشش‌های تک لایه فوق سخت نیتریدی، کاربیدی و نیتروکاربیدی، پوشش‌های نانولایه با ضخامت ۵ تا ۵۰ نانومتر قابل اعمال است. پوشش‌های نانوکامپوزیتی فوق سخت در یک زمینه آمورف قابل ایجاد است. همچنین پوشش کربن شبه الماسه شامل نانوبلورهای کربید فلزی با این دستگاه قابل پوشش‌دهی است.

وی آسیا شرقی و ترکیه را از جمله بازارهای هدف صادراتی ما هستند. ابزارسازی و پزشکی از جمله بازارهای هدف مهم این شرکت هستند.

برنامه روز پنجم تریبون نانو و صنعت: