کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن ثابت شد؛ ارزش سهام شرکت افزایش یافت

پس از نتایج مثبت به دست آمده از آزمایش روی بتن‌های تقویت شده با فناوری‌نانو و اثبات کاهش انتشار دی‌اکسیدکربن، ارزش سهام شرکت ورسارین (Versarien) افزایش یافت.

پس از آنکه آزمایش‌ها روی بتونی پیش ساخته حاوی مخلوط گرافن منتشر شد، سهام این شرکت ۹ درصد افزایش یافت. این آزمایش‌ها در آزمایشگاه معتبر بتن پیش ساخته باناگر (Banagher) در ایرلند انجام شد. براساس این نتایج، فناوری بتن تقویت شده با فناوری‌نانو پتانسیل قابل توجهی برای کاهش انتشار CO2 بدون تأثیرگذاری بر عملکرد بتن دارد.

این امر به این دلیل است که در تولید ۱ کیلوگرم سیمان معمولی پورتلند در حدود ۰٫۸-۰٫۹ کیلوگرم CO2 منتشر می‌شود و تقریباً ۵۰۰ کیلوگرم سیمان در هر متر مکعب بتن پیش ساخته باناگر استفاده می‌شود.

تخمین زده می‌شود که ۱ کیلوگرم سیمان سطح نسبتا بالایی دی‌اکسیدکربن در حد ۱٫۴۴ کیلوگرم ایجاد کند، این سیمان تقویت شده در حدود ۵ کیلوگرم در هر متر مکعب بتن استفاده می‌شود که امکان حذف ۲۰‌٪ سیمان را در ترکیب بتن‌های پیش ساخته فراهم می‌کند. این کار برابر است با صرفه‌جویی خالص تقریبا ۷۳ کیلوگرم انتشار CO2 در هر متر مکعب بتن است.

پیتر دیگان، مدیر فنی باناگر، گفته است که آزمایشگاه جدید این شرکت به آن‌ها اجازه داده است تا هرگونه پیشرفت در عملکرد را بر اساس آزمایش فشرده‌سازی، مهاجرت کلرید، جذب آب و موارد دیگر تعیین کند.

وی گفت: «در حالی که آن‌ها هنوز در مراحل اولیه هستند، ما در حال یافتن نتایج بسیار مثبتی هستیم و هدف این است که تحقیقات را درست انجام دهیم تا بتوانیم در کارخانه خود مقیاس‌گذاری کنیم. ما اطمینان داریم که گرافن نقش مهمی در کاهش کربن در آینده خواهد داشت.»

هاج افزود: «این شرکت به کار با باناگر و سایر تأمین‌کنندگان بتن برای یافتن نقش گرافن در بتن تقویت‌شده را ادامه خواهد داد.»