۳۰۰ میلیون دلار بودجه برای توسعه نانوذرات لیپیدی در بخش دارو

شرکت رناگید تراپیوتیکس (ReNAgade Therapeutics) اعلام کرد که ۳۰۰ میلیون دلار بودجه برای نقش‌آفرینی در حوزه فناوری RNA به دست آورده است. این بودجه توسط شرکت‌هایی نظیر ام‌پی‌ام بیوایمپکت (MPM BioImpact) و اف‌تو ونچرز تامین شده است که به تحولی در بخش نانوذرات لیپیدی ختم می‌شود.

رناگید تراپیوتیکس، شرکتی است که توسط ام‌پی‌ام بیوایمپکت تاسیس شده تا فناوری نانوذرات لیپیدی جدید (LNPs) را در حوزه دارویی تجاری‌سازی کند. به گفته مسئولان این شرکت، هدف اصلی این شرکت رفع محدودیت‌های عمده فعلی در درمان‌های مبتنی بر RNA از طریق امکان رساندن داروهای RNA به بافت‌ها و سلول‌ها است، جاهایی که قبلاً غیرقابل دسترسی بودند.

رناگید تراپیوتیکس در حال حاضر سرمایه‌گذاری مشترکی با اورنا تراپیوتیکس (Orna Therapeutics) دارد که فناوری تحویل RNA خود را با درمان‌های RNA شرکت اورنا ترکیب می‌کند. اورنا همچنین در فضای درمانی RNA امیدواری‌هایی ایجاد کرده است. این شرکت در آگوست ۲۰۲۲، دور مالی ۲۲۱ میلیون دلاری سری B را بست و همچنین قراردادی با مرک برای همکاری در چندین برنامه درمانی امضا کرد. قرارداد با مرک می‌تواند اورنا را در ردیف پرداخت‌های مهمی به مبلغ ۳٫۵ میلیارد دلار قرار دهد. این شرکت برای داشتن پلتفرم تلفیقی که کدگذاری RNA، ویرایش ژن، و درج ژن یا اگزون تسهیل می‌کند، توانایی خود را به کار گرفته است.

آمیت مونشی، مدیرعامل سابق داروسازی آرنا، رهبری این شرکت را بر عهده دارد و پیت اسمیت و سیاران لاولور به ترتیب به‌عنوان مدیر ارشد علمی و مدیر عامل عملیاتی، هر دو قبلاً سمت‌های ارشدی در مدرنا داشتند. برایان شوستر به عنوان مدیر بازرگانی از بریستول مایرز اسکوئیب می‌پیوندد.

انسبرت گادیک از شرکاء اورنا و موسس رناگید تراپیوتیکس، گفت: «سرمایه‌گذاری مشترک رناگید تراپیوتیکس با وارنا موجب تایید زودهنگام فناوری‌هایی می‌شود که رناگید تراپیوتیکس در حال توسعه آن است.»