حضور استارت‌آپ‌های نانویی در میان شرکت‌های نوآور حوزه کشاورزی

استارت‌آپ تانزانیایی نوفید (NovFeed) برنده یک میلیون دلار کمک مالی از مؤسسه میلکن شد. این استارت‌آپ فعال در حوزه زیست‌فناوری، به عنوان برنده جایزه اول میلکن-موتسپه در حوزه فناوری‌های مرتبط با کشاورزی شد.

جایزه ۳۰۰ هزار دلاری رتبه دوم نیز به یک شرکت مستقر در اوگاندا به نام «Karpolax» اهدا شد. راه‌حل نانویی این استارت‌آپ به میوه‌ها و سبزیجات کمک می‌کند تا بدون از دست دادن ارزش غذایی خود، برای مدت طولانی‌تری تازه بمانند.

مجموعه «IRRI-AfricaRice» نیز به دلیل نوآوری زیست‌فناوری خود برای کمک به کشاورزان برنج در محافظت از محصولات خود در برابر سیل، در رتبه سوم قرار گرفت و جایزه ۱۵۰ هزار دلاری را به خود اختصاص داد.

جایزه «مولکن-موتسپه» در حوزه فناوری‌های مرتبط با کشاورزی، اولین دوره از یک سری مسابقات و برنامه‌های نوآوری چند میلیون دلاری برای پیشبرد فناوری به سمت اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد است. این جوایز در کنفرانس جهانی مؤسسه «میلکن» در لس‌آنجلس اهدا شد.

شرکت کرونگا (Kuronga) از آفریقای جنوبی نیز، به واسطه فناوری خود موفق به دریافت جایزه ۱۰۰ هزار دلاری خلاقانه‌ترین استفاده از فناوری‌های انقلاب صنعتی چهارم شد. این شرکت از هوش مصنوعی برای ارتباط کشاورزان با خریداران استفاده نموده و اعتبارسنجی کیفیت محصولات را آسان‌تر می‌کند.

کول لاین (COOL LION) هم که یک استارت‌آپ از ساحل عاج است، جایزه انتخاب مردمی را برای متحول‌کننده‌ترین ایده از نظر عموم به خانه برد. این شرکت، راه‌حل‌های خنک کننده‌ای مبتنی بر انرژی‌های تجدیدپذیر برای صنایع مختلف (کشاورزی، شیلات و غیره) ارائه نموده است.

دکتر پریشس مولوی-موتسپه، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل بنیاد موتسپه، در خصوص این دور از رقابت ابراز داشته: «راه‌حل‌های مختلفی در طول مسابقه در نظر گرفته شد و این به تلاش‌های فعلی و آینده برای درک و حل چالش‌های پیش روی کشاورزی کمک می‌کند. پیشرفت در راستای اهداف توسعه پایدار بسیار مهم است. ما واقعاً تحت تأثیر ایده‌های شرکت‌کنندگان قرار گرفتیم و از هر یک از آن‌ها به دلیل تعهدشان برای یافتن راه‌حل‌های قابل اجرا و مقیاس‌پذیر تشکر می‌کنیم.»

پس از راه اندازی این رقابت در آوریل ۲۰۲۱، بیش از ۳۳۰۰ نفر از ۱۰۵ کشور در شش قاره برای جایزه «میلکن-موتسپه» در حوزه فناوری‌های مرتبط با کشاورزی ثبت‌نام کردند. یک هیئت مستقل از داوران خبره، ۲۵ تیم فینالیست را برای دریافت ۱۰ هزار دلار به منظور توسعه و آزمایش نوآوری‌های خود در راستای بهبود ارزش اقتصادی در مزارع کوچک و متوسط آفریقا انتخاب کردند. هر یک از تیم‌ها در یک فرآیند قضاوت شرکت نموده و پتانسیل نوآوری آن‌ها برای افزایش بهره‌وری مزرعه و/یا کاهش تلفات پس از برداشت ارزیابی شد.

تیم‌ها همچنین مزایای ویژه‌ای دریافت کردند که از آن جمله می‌توان به شرکت در یک برنامه یادگیری تجربی و رایگان اشاره نمود که توسط «Global Innovation Catalyst» و با همکاری استنفورد آنلاین ارائه گردیده و در آن می‌توانند از کارشناسان صنعت و خدمات مربی‌گری آن‌ها استفاده نموده و همچنین در جلسات بازخورد و دریافت راهنمایی از آن‌ها حضور داشته باشند.

دکتر امیلی موزیل چرچ ، مدیر ارشد مرکز بشردوستی استراتژیک مؤسسه میلکن می‌گوید: «برندگان، نمونه این واقعیت هستند که ایده‌های جسورانه، مقیاس‌پذیر و متحول‌کننده می‌توانند از هر جایی بیایند. هدف عمده این رقابت، به منصه ظهور رساندن استعدادها و همچنین حمایت از کارآفرینان است. البته مسئله به همین جا ختم نمی‌شود و تشکیل شبکه گسترده سرمایه‌گذاران و ذینفعان در این برنامه، به تیم‌های برنده فرصت‌های مداوم برای نوآوری و پیشرفت ارائه می‌دهد.»