تشکیل کنسرسیومی برای ساخت دستگاه ویژه حفاری در میادین مشترک نفتی

سید محمد امین علوی، مدیرعامل شبکه تبادل از تشکیل کنسرسیومی از شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی خبر داد که قرار است روی ساخت دستگاه حفاری ویژه‌ای کار کنند که حفاری افقی را امکان‌پذیر می‌کند. این نوع حفاری علاوه بر سرعت بیشتر نسبت به روش‌های موجود، امکان برداشت از میادین نفتی مشترک را فراهم می‌کند.

علوی در نشست خبری که روز سه شنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۲ برگزار شد، درباره تاریخچه شبکه تبادل گفت: «شبکه تبادل از سال ۹۴ با هدف تسهیل و حمایت از تبادل فناوری ذیل ستاد ویژه توسعه فناوری‌نانو تشکیل شد و پس از خدمت رسانی به بیش از ۳۰۰ شرکت نانویی، اکنون دامنه فعالیت‌های خود را گسترش داده و در حال حاضر به بیش از ۵ هزار شرکت دانش‌بنیان ذیل معاونت علمی  فناوری ریاست جمهوری خدمات ارائه می‌کند. از سال ۱۳۹۸ شبکه تبادل به بازوی تجاری‌سازی معاونت علمی تبدیل شد و از سال ۹۹ نیز ماهیت حقوقی شبکه تبادل شکل گرفت. هر چند که در تمامی حوزه‌ها فعالیت داریم اما بیشتر روی چهار حوزه نفت و گاز، فولاد و مواد معدنی، آب و محیط‌زیست و همچنین صنعت ساخت و ساز تمرکز داریم، دلیل این تمرکز ویژه، افزایش تقاضا و استقبال از سوی شرکت‌ها در این حوزه‌ها بوده است.»

علوی در ادامه گفت: «برای به‌هم رسانی شرکت‌ها و فناوران به کارگزارانی نیاز داریم که بتوانند حلقه میان این دو گروه باشند که در حال حاضر ۸۰ کارگزار با شبکه تبادل همکاری دارند که ۳۰ کارگزار در تهران و باقی در شهرهای دیگر مستقر هستند. از سال ۱۳۹۵ تا کنون بیش از چهار هزار تقاضا برای تبادل فناوری داشته‌ایم که در نهایت ۴۵۱ پروژه موفق از آنها به دست آمده و ۶۰۰ پروژه نیز در جریان است. البته هریک از این پروژه زمان خاص خود را نیاز دارند به طوری که برای برخی پروژه‌ها تا سه سال زمان نیاز است تا به نتیجه برسند.»

وی درباره چالش اینوتن گفت: «برای برخی تقاضاها، که کلیدی بوده و فناوری مورد نیاز آن را نداریم برنامه چالش فناوری (InnoTEN) را برگزار می‌کنیم. تا کنون ۷۰ فراخوان منتشر شده و ۱۸۷۴ طرح دریافتی در این فراخوان‌ها داشته‌ایم که ۱۹۱ طرح به مرحله ساخت نمونه اولیه رسیده است. در حال حاضر ۲۴ چالش در جریان نیز داریم.»

مدیر عامل شبکه تبادل درباره ساز و کار شبکه تبادل گفت: «مسیر به‌هم رسانی فناور و صنعت بسیار پیچیده است، ابتدا باید توانایی فناور به صنعت اثبات شود، سپس ریسک به کمینه مقدار خود برسد و سپس با اعطاء تسهیلات و حمایت، نیاز صنعت توسط فناور تامین شود. در این میان جلساتی داریم که در هر ماه دو بار تشکیل شده و شرکت‌های فناور در این جلسات به معرفی توانمندی‌های خود می‌پردازند تا کارگزاران با این توانمندی‌ها آشنا شوند و در قدم بتوانند این توانمندی را به صنعت معرفی کنند.»

دکتر علوی درباره طرح‌های موفق شبکه تبادل گفت: «طرح‌های موفق در حوزه‌های مختلف نظیر نفت و گاز و صنعت هوایی داشته‌ایم از جمله این طرح‌ها می‌توان به ساخت پکر متورم شونده، سیالات حفاری، رنگ بدنه هواپیما، تجهیزات داخل کابین هواپیما و فیلتر هوای داخل کابین هواپیما اشاره کرد. فراخوانی برای ساخت نوعی تجهیزات حفاری دورانی موسوم به RSS منتشر کرده‌ایم که پیش‌بینی می‌کنیم طی دو سال آینده به نتیجه برسد. این تجهیزات به ویژه در حفاری‌های افقی بسیار ضروری هستند و در حال حاضر این فناوری به صورت خدمات از شرکت‌های خارجی گرفته می‌شود که امیدواریم با توسعه  این فناوری در داخل کشور، بتوانیم این تجهیزات را در ایران تولید کنیم. این تجهیزات دورانی برای برداشت نفت از میادین نفتی مشترک بسیار ضروری است. در فراخوانی که داده‌ایم چند شرکت طرح‌های خود را ارائه کرده‌اند که احتمالا کنسرسیومی متشکل از این شرکت‌ها برای ساخت RSS تشکیل شود.»