استفاده صنعتی از گرافن برای دفع حرارت از قطعات الکترونیکی

مدیرعامل شرکت تن‌یوتک (TenUtec) در مورد تلاش‌های این شرکت برای توسعه سیستم‌های اتلاف حرارتی نوآورانه با انتشار کربن ناچیز سخن گفت. به گفته سباستین رینگکیوویست مدیرعامل تن‌یوتک، این شرکت ابتدا گرافن را به روشی زیست‌سازگار تولید کرد و سپس به سراغ کاربرد آن در حوزه دفع حرارت از سیستم‌های الکترونیکی رفت.

اجزای ادوات الکترونیکی مستعد ایجاد گرمای بیش از حد بوده و می‌توانند نقاط گرمی در قطعه ایجاد نمایند که منجر به کاهش عمر وعملکرد دستگاه شوند. این موضوع نه تنها باعث مصرف غیر ضروری انرژی می‌شود، بلکه زباله‌های الکترونیکی را نیز افزایش می‌دهد.

شرکت تن‌یوتک به عنوان عضو جدید پرچمدار گرافن، در واقع یک استارت‌آپ نانویی است که اخیراً با هدف کاهش مسائل گرمای بیش از حد در قطعات الکترونیکی کار خود را آغاز کرده است. سباستین رینگکیوویست مدیرعامل شرکت تن‌یوتک از چگونگی تلاش شرکت تن‌یوتک برای حل این مشکل سخن می‌گوید.

وی می‌گوید: «سال‌ها تحقیق در دانشگاه صنعتی چالمرز در سوئد ما را به سمت روش جدیدی برای تولید گرافن سوق داد. ترکیبی از کیفیت پیشرفته گرافن، کاهش ردپای کربن، تجزیه و تحلیل مثبت بازار و علاقه مشتریان به ما ثابت کرد که تقاضا برای فناوری نوآورانه ما وجود دارد. از این رو شرکت تن‌یوتک در اواخر اوت ۲۰۲۲ راه‌اندازی شد.»

رینگکیوویست درباره این که چگونه می‌خواهید مسائل گرما در قطعات الکترونیکی را حل کنید، گفت: «برای کاهش مشکلات نقاط داغ در الکترونیک، شرکت تن‌یوتک گرافن سازگار با محیط زیست را، چه به‌عنوان مواد افزودنی و چه به عنوان فیلم‌های چند لایه ارائه می‌دهد. گرافن دارای خواص هدایت حرارتی عالی است، به این معنی که می‌تواند به طور مؤثر گرما را پخش کرده و از بین ببرد. هدف ما بهبود مدیریت حرارتی در دستگاه‌های الکترونیکی مانند CPU و GPU یا سایر اجزای آن است که در آن اتلاف گرما برای عملکرد و قابلیت اطمینان بسیار مهم است.»

وی درباره مزیت این شرکت می‌گوید: «مزیت ما روش تولید جدیدی است که ابداع کردیم و با استفاده از آن گرافن را به روشی پایدار تولید می‌کنیم. ردپای محیطی این فناوری تنها ۰٫۸۵ kgCo2eq/kg است، بنابراین بسیار پایین‌تر از سایر روش‌ها، مانند لایه‌برداری گرافیت (حدود ۸۵-۲۰۰ کیلوگرم CO2eq/kg)، احیاء شیمیایی اکسید گرافن (۱۰۰ تا ۶۰۰ kgCo2eq/kg) و CVD (حدود ۴۰۰-۸۰۰ kgco2eq/kg) است. ما سوسپانسیون گرافن ۱-۳ لایه ای با کیفیت بسیار بالا بدون استفاده از هیچگونه مواد شیمیایی مضر به دست می‌آوریم. همچنین به سرعت تولید خود را افزایش می‌دهیم. ما سال گذشته با ۰٫۱ گرم در ساعت شروع کردیم و به ۴۰ گرم در ساعت رسیده‌ایم.»